„Pictori evrei în Muzeul de Artă Constanţa II - Nicolae Vermont”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

„Pictori evrei în Muzeul de Artă Constanţa II - Nicolae Vermont”

Cultură 29 Decembrie 2011 / 00:00 1343 accesări

„Pictori evrei în Muzeul de Artă Constanţa II - Nicolae Vermont” este numele articolului publicat, anul acesta, de muzeograful Geta Deleanu în volumul editat de Muzeul Naţional Cotroceni, reunind lucrările prezentate în cadrul „Colocviului Naţional de Istorie, Istoria Artei Decorative şi Conservare-Restaurare. 2009-2010”. Articolul semnat de muzeograful constănţean, care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Muzeului de Artă Constanţa, îl aduce în prim-plan pe Nicolae Vermont (1866-1932), pictor evreu, contemporan şi chiar elev al celebrului Nicolae Grigorescu, care s-a convertit la creştinism.

CONVERTIT LA CREŞTINISM „Faptul că Nicolae Vermont s-a convertit la creştinism a avut consecinţe interesante, constructive şi folositoare pentru el însuşi, dar şi pentru arta românească. Lui îi datorăm pictura Catedralei „Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena” din Cernavodă”, precizează muzeograful Geta Deleanu.

Nicolae Vermont s-a născut la Bacău, în anul 1866 şi a trecut în nefiinţă la Bucureşti, în 1932, fiind fiul lui Iosif Grunberg, negustor de materiale de construcţii şi profesor de limbi străine. La vârsta de opt ani, acesta a luat lecţii de pictură de la Nicolae Grigorescu, care poposise în timpul verii la Bacău şi pe care tatăl său îl găzduia, lecţiile oferite fiului constituind, de fapt, preţul chiriei. La îndemnul marelui pictor, tatăl îşi va înscrie odrasla la Şcoala de Arte Frumoase din Bucureşti. După aceea, Nicolae Vermont a pictat la Munchen, în atelierele lui Franz Defregger şi Friz Uhde, reprezentanţi ai unei picturi narative realiste şi religioase, care i-a influenţat pictorului concepţia artistică, dar şi credinţa, alegând creştinismul. După călătorii fructuoase în străinătate, artistul a înfiinţat, alături de Ştefan Luchian, Kimon Loghi şi alţii, societatea „Tinerimea română”. Încă de la prima expoziţie personală, aflăm din articolul Getei Deleanu, pictorul a fost încurajat de Grigorescu şi de I.L. Caragiale, care i-a achiziţionat lucrări.

Coordonatorul volumului „Colocviul Naţional de Istorie, Istoria Artei Decorative şi Conservare-Restaurare. 2009-2010” este directorul Muzeului Cotroceni, Adina Renţea, iar redactori sunt Mădălina Niţelea şi Mariana Lazăr.

Taguri articol


12