„Pictori români la Balcic“, eternul dor al ţărmurilor de argint

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

„Pictori români la Balcic“, eternul dor al ţărmurilor de argint

Cultură 23 Iunie 2008 / 00:00 2137 accesări

În prezenţa unui public numeros, format din oameni de cultură, criticul de artă dr. Doina Păuleanu, director al Muzeului de Artă Constanţa, şi-a lansat, vineri seara, în holul mare al instituţiei, lucrarea „Pictori români la Balcic“, apărută la Editura Monitorului Oficial. Astfel, eterna nostalgie după lumea solară şi după vara eternă revine în atenţia iubitorilor de artă, prin acest volum în care imaginile şi textul se completează, creînd un tot unitar. La eveniment a luat parte şi redactorul-şef al editurii Monitorului Oficial, Anca Ivaşcu. Aceasta a specificat că, prin demersul de a edita albume de arte, Regia Autonomă Monitorul Oficial şi-a propus să popularizeze valorile româneşti.

Volumul „Pictori români la Balcic“ a fost prezentat de către scriitorul Ovidiu Dunăreanu, preşedinte al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Dobrogea. „Este o carte de excepţie, despre un miracol care a fost şi continuă să fie - Balcicul“, a spus acesta. Criticul de artă Doina Păuleanu a reunit, în acest volum, declaraţii, gînduri şi idei ale celor care au trecut prin Balcicul de altădată, ceee ce conferă o notă de autenticitate descrierii vechiului Dionysopolis. „Nu ne putem îndoi de adevărurile şi frumuseţile care se regăsesc în aceste pagini“, a precizat scriitorul Ovidiu Dunăreanu, făcînd trimitere la citatele şi fragmentele din lucrările memorialistice care se află în lucrarea monografică.

Descoperit de Alexandru Satmary, Iosif Iser, Gheorghe Petraşcu, Ion Theodorescu Sion şi Ipolit Strîmbu(lescu) aproape simultan, dar independent unul de celălalt, Balcicul a reuşit să se impună în arta românească abia la începutul şi în decursul perioadei interbelice. Lui Alexandru Satmary îi revine meritul de a o fi adus, în tărîmul scăldat de soare, pe Coasta de Argint, pe Regina Maria.

După cum bine se ştie, lucru relevat şi în lucrare, Balcicul a reuşit să realizeze după 1913, cînd a fost inclus în teritoriul României, o irepetabilă performanţă, creînd un adevărat curent cu putere de şcoală. Aşa cum menţiona Camil Petrescu, „întreaga pictură avea, la un moment dat, un singur subiect: Balcicul“. Atmosfera pitorească de la cafeneaua lui Mamut, loc unde se formase un „cerc vesel“ al pictorilor, minaretele, cartierul turcesc şi tătărimea, toate aceste aspecte pitoreşti vin să reîntregească mirajul unuia dintre cele mai frumoase locuri din imaginarul colectiv al românilor.

„Pictori români la Balcic“ de Doina Păuleanu face parte din seria de albume editate de Monitorul Oficial, serie care oferă celor interesaţi o reîntîlnire cu operele unor maeştri precum: Nicolae Grigorecu, Ştefan Luchian sau Theodor Pallady. Lucrarea lansată vineri seară poate fi considerată o sinteză a volumului „Balcicul în pictura românească“, al Doinei Păuleanu, care a apărut în două ediţii.



12