Pictori uitaţi din Dobrogea

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Din depozit, pe simeze La Muzeul de Artă

Pictori uitaţi din Dobrogea

Cultură 03 Aprilie 2014 / 00:00 4286 accesări

Dobrogea interbelică, profundă şi pitorească, cu peisaje scăldate în lumină, cu cafenele în aer liber unde stau la taifas turci cu fesuri roşii, cu uliţe traversate de cadâne, se relevă privirilor celor care trec, zilele acestea, pragul Muzeului de Artă. Intitulată „Pictori uitaţi din Dobrogea”, expoziţia aduce la lumină lucrări din depozitul muzeului constănţean, semnate de patru artişti născuţi la sfârşitul veacului al XIX-lea, ale căror nume se identifică cu începutul vieţii artistice profesioniste la Constanţa: Gheorghe Sârbu (1883-1955), Geo Cardaş (1881-1947), Stavru Tarasov (1883-1961) şi Mario Ledda (1880-1969).

PRIMUL CUSTODE AL PINACOTECII DE LA MARE Născut la Tulcea, Gheorghe Sârbu a fost primul responsabil al Pinacotecii din Constanţa, care s-a deschis în anul 1935, în casele lui Ioan N. Roman, pe locul Poştei Centrale. Pinacoteca al cărei custode a fost Sârbu număra în jur de 70-80 de lucrări, unele dintre ele rămase la Constanţa după expoziţia Semicentenarului, din 1928, prin care se marcau 50 de ani de la revenirea Dobrogei în graniţele ţării. Deschisă la Cazinoul din Constanţa, expoziţia a fost coordonată de un nume greu al plasticii româneşti, Ion Theodorescu Sion. Lucrările lui Gheorghe Sârbu din expoziţie reprezintă efigii ale spaţiului dobrogean, realizate inclusiv la Constanţa, dar şi din Deltă şi Cadrilater.

PROFESORUL LUI FRUNZETTI ŞI PRIETENUL LUI TONITZA Un alt artist evocat în expoziţia „Pictori uitaţi din Dobrogea” este tulceanul Stavru Tarasov, născut la Letea, care i-a fost profesor reputatului critic şi istoric de artă Ion Frunzetti şi coleg şi bun prieten lui Nicolae Tonitza. Locuia în Constanţa, pe strada Ion Adam. „Ori de câte ori venea la Constanţa, Tonitza venea la Tarasov. Îi era extrem de drag, pentru că Tarasov era un om de autenticitate deplină. În corespondenţa lui Tonitza, Tarasov este des evocat. L-a văzut des în perioada 1931-1932, când Tonitza picta Biserica Sfântul Gheorghe”, a subliniat directorul Muzeului de Artă, criticul şi istoricul de artă dr. Doina Păuleanu.

MICII MAEŞTRI „Tarasov poate fi socotit în categoria micilor maeştri, pentru că pictura noastră are mulţi mici maeştri, în absenţa cărora calitatea foarte înaltă a artiştilor de top nu ar putea fi argumentată”, a specificat directorul Muzeului de Artă. Lucrări semnate de Geo Cardaş se găsesc şi acum în casele constănţenilor, ele putând fi văzute şi în expoziţia „Pictori uitaţi din Dobrogea”. „Geo Cardaş a fost un pictor iubit, făcea multe expoziţii la Constanţa. Oamenilor le plăcea ce făcea el şi îi achiziţionau lucrările”, a menţionat dr. Doina Păuleanu.

Iubit şi apreciat în epocă a fost şi pictorul de origine italiană Mario Ledda. „Vreo 20 de ani a stat în Dobrogea pictorul Mario Ledda, italian de origine. A pictat foarte mult la Balcic. Ledda a practicat o pictură în lumină, uşor geometrizată”, a spus directorul Muzeului de Artă, dr. Doina Păuleanu.

Expoziţia „Pictori uitaţi din Dobrogea” poate fi vizitată la Muzeul de Artă timp de două săptămâni, de miercuri până duminică, între orele 9.00 şi 17.00.

Taguri articol


12