Un cazan de abur produs de societatea „Vulcanul” Bucureşti şi asamblat pe cheul danei 12 a Portului Constanţa a fost încărcat, ieri după amiază, pe un vapor special, urmînd ca, în cursul nopţii, să plece către Emiratele Arabe. Cu o greutate totală de 290 tone, cazanul are o capacitate de producţie de 70 tone pe oră şi o presiune de lucru de 140 de atmosfere. „Este o piesă foarte mare, comandată de un combinat de îngrăşăminte chimice din Oman“, a explicat directorul general al firmei constănţene Energo 90, cea care a asamblat piesele cazanului, Vladimir Pîrvu. Potrivit acestuia, operaţiunea a început în urmă cu trei luni şi reprezintă o premieră în Europa Centrală şi de Est, fiind cea mai mare instalaţie de acest fel, asamblată înainte de a ajunge la destinaţie. Pe parcursul celor cîteva ore în care s-au efectuat operaţiunile de încărcare, pe cheu s-au adunat zeci de specialişti, reprezentanţi ai firmelor implicate, dar şi lucrători portuari.
Trei ore de emoţii
Cazanul de aburi va fi transportat pînă la destinaţie de nava „Annegret“, sub pavilion Antigua şi Bermude. Specializat în astfel de transporturi, vasul este echipat cu două macarale a cîte 320 de tone fiecare. Operaţiunile de încărcare au fost deosebit de minuţioase, pentru că cele două macarale au lucrat într-o sincronizare deplină, pentru a ridica mastodontul pe punte. „Pentru că instalaţia are o greutate foarte mare, în partea opusă a navei a fost instalat un dispozitiv de contrabalansare a cărui greutate depăşeşte 300 tone“, a explicat Vladimir Pîrvu. Acesta a estimat că manevra de încărcare avea să se deruleze în două pînă la opt ore, însă, în mai puţin de trei ore, cazanul era la bordul navei. „Totul a durat mai puţin de trei ore, însă emoţiile cele mai puternice le-am avut în cele 35 de minute cît a durat ridicarea efectivă a instalaţiei şi aşezarea ei pe punte“, a spus Pîrvu. Mangerul societăţii constănţene a spus că a mai construit astfel de instalaţii, printre care se numără şi termocentralele Palas şi Midia, şi cu ajutorul unor echipamente mai puţin sofisticate, dar numai la faţa locului. La rîndul său, managerul proiectului, olandezul Wim Olink a declarat că e prima dată cînd lucrează cu firme din România, iar asamblarea instalaţiei înainte de a ajunge la destinaţie este o premieră chiar şi pentru firma care a comandat piesa. Nava „Annegret“ va părăsi Portul Constanţa în această dimineaţă.