Piloții români, încântați de performanțele avionului F-16

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Piloții români, încântați de performanțele avionului F-16

28 Septembrie 2016 / 19:37 502 accesări

Piloții și personalul militar aflați în Portugalia pentru a se pregăti pentru trecerea la avionul de luptă F-16 s-au arătat foarte încântați de performanțele acestei aeronave pe care o consideră "cea mai de succes din lume" la categoria ei și despre care afirmă că poate executa "la nivelul secolului XXI" orice tip de misiune.

România a preluat oficial, miercuri, de la baza portugheză Monte Real, primele șase aeronave F-16, dintr-un total de 12, cumpărate pentru suma de 682 milioane euro.

Cele șase aparate F-16 marcate cu însemnele României sunt pregătite să decoleze spre țară în cursul zilei de joi, urmând să fie dislocate la Fetești. Piloții și tehnicienii militari români, unii dintre ei aflați de doi ani la pregătire în Portugalia, vor reveni în cea mai mare parte în țară.

Pentru maistrul militar principal Gabriel Zaharia preluarea avioanelor de către Armata Română este un moment emoționant.

"E o zi emoționantă, dar considerăm că vom putea face față cu succes provocărilor, pentru că vor fi. Suntem pionierii avionului F-16 în România, vom avea de exploatat acest avion, de pregătit personal pentru că suntem destul de puțini la început. Sunt sigur că vom depăși dificultățile", a afirmat el.

Gabriel Zaharia a adăugat că între noua aeronavă intrată în dotarea Forțelor Aeriene Române și cea folosită până acum, MIG-21, există și asemănări și deosebiri, precizând că asemănările constau în avionică, dar "pe partea de structură, motor diferențele sunt mari".

Locotenentul Popa, șeful formațiunii de control zbor și sisteme electrice din grupul tehnicienilor militari aflați la pregătire în Portugalia, a spus că aeronavele sunt de modele diferite — "estic și vestic". "Capabilitățile F-16 de a acroșa mult mai mult armament și a executa misiuni de nivel multirol cu o mare ușurință datorită anvelopei de zbor", a subliniat el.

"F-16 participă constant la toate operațiile aeriene din lume, deci are o experiență de luptă foarte mare. Asta se vede foarte mult în proceduri, în tactici, în tehnici, deci e un volum foarte mare de informații care trebuie asimilat și toate antrenamentele care se fac zilnic sunt tocmai pentru a stăpâni aceste tehnici și proceduri foarte bine. F-16 este capabil să execute absolut orice misiune care i se poate aloca unui avion de luptă, dacă are armamentul potrivit", a spus unul dintre piloți, căpitanul comandor Cătălin Micloș.

În opinia sa, F-16 este cel mai bun avion de luptă pe care Forțele Aeriene Române și-l permit în acest moment și care "poate executa orice tip de misiune la nivelul secolului XXI".

În 2013, România a decis să cumpere din Portugalia 12 avioane de tip F-16 folosite. Inițial, s-a intenționat achiziționarea a 24 de avioane, dar decizia finală a fost pentru 12, din motive bugetare. Dincolo de F-16, au mai prezentat oferte companiile producătoare ale avioanelor JAS-39 Gripen și Eurofighter Typhoon, pentru aparate noi. A fost, de asemenea, analizată oferta pentru aeronava Rafale, produsă de grupul francez Dassault.

Prețul pentru cele 12 aeronave F-16 a fost stabilit la 628 milioane de euro, ele urmând să staționeze la bazele aeriene de la Fetești și Câmpia Turzii, modernizate special pentru acest tip de avion.

Potrivit specialiștilor, România are nevoie de 48 de aeronave multirol, adică patru escadrile. În 2015, autoritățile române au anunțat intenția de a mai achiziționa și alte aparate de tip F-16.

Ministrul Mihnea Motoc declara, în luna februarie, că România intenționează să cumpere încă 12 avioane F-16, anul acesta urmând să fie pregătite procedurile de atribuire a contractului pentru această a doua escadrilă.

În prezent, spațiul aerian al României este apărat de aeronave supersonice de tip Mig-21 LancerR, de fabricație sovietică, modernizate în colaborare cu o firmă israeliană începând cu 1995.

De asemenea, Forțele Aeriene Române mai dețin avioane de antrenament subsonice IAR-99 Șoim și Iak-52 — ambele de fabricație românească, avioane de transport C-27J Spartan — de fabricație italienească, C-130 Hercules — de fabricație americană.

Armata Română mai are elicoptere IAR-330 Puma și varianta modernizată IAR-330 Puma SOCAT, precum și IAR-316 Alouette. Toate aceste elicoptere sunt de fabricație românească, produse sub licență franceză.

Totodată, în dotarea Forțelor Aeriene se află și aparate de tip AN-30, produse în fosta Uniune Sovietică, folosite pentru fotografie aeriană și cartografiere.

Taguri articol


12