Piraţii somalezi au capturat un cargo yemenit

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Piraţii somalezi au capturat un cargo yemenit

Externe 26 Noiembrie 2008 / 00:00 471 accesări

Piraţii somalezi au capturat o navă cargo yemenită, în Golful Aden, însă deocamdată nu sînt cunoscute detalii despre acest nou act de piraterie, relatează Sky News. Andrew Mwangura, coordonatorul Programului de Asistenţă a Navigatorilor din Africa de Est, cu sediul în Kenya, a identificat vasul yemenit ca fiind MV Amani. Noul atac are loc la zece zile după ce persoane înarmate din Somalia au capturat un petrolier saudit.

Între timp, cinci marinari indieni, membri ai echipajului unei nave capturate de piraţii somalezi şi eliberate după două luni, în schimbul unei răscumpărări, au afirmat că perioada de captivitate a fost ”o disperare totală”, iar ”piraţii sînt mai degrabă animale”, relatează CNN. Cei cinci marinari au ajuns luni la Mumbai, după cîteva zile de odihnă şi examinări medicale, dar şi de tratament psihiatric. Nava Stolt Valor, cu un echipaj format din 22 de persoane, a fost capturată la 15 septembrie, în Golful Aden, în largul coastelor Yemenului şi a fost eliberată la 16 noiembrie, după ce proprietarul japonez a plătit o răscumpărare de 2,5 milioane de dolari. Starea de sănătate a marinarilor era bună în momentul eliberării, însă cei cinci care au participat luni la o conferinţă de presă la Mumbai au declarat că, timp de două luni, au trăit cu teama permanentă că vor fi ucişi de piraţi, iar condiţiile de la bordul navei au fost severe. ”24 de ore din 24 eram ameninţaţi cu armele. Stăteam toţi pe punte, în zona de navigaţie. Toţi cei 22 de membri ai echipajului dormeau acolo, mîncau acolo. Pentru duşuri şi restul, puteau merge, pe rînd, numai cîte doi”, a declarat unul din marinarii indieni. Un alt membru al echipajului a afirmat că nava a fost capturată după ce piraţii au deschis focul asupra acesteia. ”Au tras continuu asupra navei noastre cu lansatoare de grenade, apoi au urcat la bord. Trăgeau în continuare. Nimeni nu înţelegea ce se întîmplă, aşa că puteţi să vă imaginaţi care era situaţia”, a spus Naved Burandkar. Conform Biroului Maritim Internaţional, piraţii au atacat în cursul acestui an mai mult de 90 de nave în zona Africii de Est, iar atacurile s-au intensificat în ultimele săptămîni. Ministrul kenyan de Externe a declarat săptămîna trecută că piraţii din zona Cornului Africii au primit, în ultimele 12 luni, peste 150 de milioane de dolari, ceea ce i-a încurajat să continue atacurile.

Capturarea petrolierul saudit de mari dimensiuni Sirius Star de un grup de piraţi înarmaţi cu AK-47 şi cu scări de frînghie, a demonstrat cît de simplu este să ataci o navă, o vulnerabilitate pe care al-Qaida ar putea să o exploateze pentru a afecta economia mondială. Analiştii pe probleme de securitate subliniază că uşurinţa cu care au capturat piraţii somalezi atît de multe vase demonstrează că transportul maritim internaţional antrenează mult mai multe riscuri decît cel aerian, în condiţiile în care măsurile de securitate din aeroporturi şi avioane s-au intensificat semnificativ după septembrie 2001. Al-Qaida a lansat sau a plănuit mai multe atacuri la bordul diferitelor nave în ultimul deceniu - printre care atentatul sinucigaş de la bordul vasului USS Cole din anul 2000, soldat cu moartea a 17 americani. Doi ani mai tîrziu, s-a produs un atac similar la bordul petrolierului francez Limburg, care a provocat moartea unui membru al echipajului şi deversarea a 90.000 de barili de petrol în Golful Aden. O navă capturată poate fi ţinută pentru recompensă sau poate fi transformată într-o bombă plutitoare care poate distruge un port. Guvernele sînt conştiente de această ameninţare, de ani de zile, dar analiştii sînt de părere că nu au fost depuse suficiente eforturi pentru a o contracara.

Transportul maritim a fost afectat deja de efectele crizei financiare asupra comerţului internaţional şi asupra cererii de bunuri. Un atac terorist ar creşte şi mai mult primele de asigurare şi ar exercita presiuni suplimentare în acest sector. Un atac cu o bombă plutitoare vizînd un port major, cum este Singapore sau un culoar de transport crucial, cum este strîmtoarea Ormuz, pe unde tranzitează circa 40% din petrolul mondial, ar putea afecta grav economia mondială. Intensificarea rapidă a pirateriei în largul Somaliei are şanse mici să dispară în viitorul apropiat şi riscă, dimpotrivă, să devină din ce în ce mai periculoasă, au declarat analiştii, la un seminar organizat de Fundaţia Heritage. Guvernul Somaliei este prea slab şi limitat din punct de vedere geografic pentru a pune capăt acţiunilor de piraterie, iar SUA sînt prea implicate politic în acest guvern, au declarat analiştii. Alte obstacole pentru combaterea pirateriei sînt opoziţia armatorilor de a avea oameni înarmaţi la bordul vaselor, restricţiile pentru folosirea forţei şi faptul că armatorii vor continua, probabil, să plătească răscumpărări pentru vasele capturate. “Există soluţii, dar pe termen lung, iar situaţia se va înrăutăţi mai degrabă decît să se îmbunătăţească”, a comentat Peter Pham, specialist în probleme africane de la James Madison University.

Taguri articol


12