Piraţii somalezi care au capturat la 1 ianuarie nava „Asian Glory”, având şi doi români la bord, au exercitat presiuni asupra armatorului, compania britanică Zodiac, înscenând o falsă execuţie a căpitanului bulgar. Afirmaţiile au fost făcute de Mihail Voitenko, fostul redactor-şef al publicaţiei online „Sovfraht Maritime Bulletin\", cel mai cunoscut portal rus de informaţii din domeniul maritim. El a declarat că piraţii somalezi au înscenat, în urmă cu zece zile, falsa execuţie a căpitanului bulgar al „Asian Glory”, Veliko Velikov, care a fost forţat să redacteze o scrisoare de rămas-bun şi să îngenuncheze, în timp ce o armă era îndreptată asupra sa. Jurnalistul susţine că informaţiile le-a obţinut de la echipajul răpit şi că nu a făcut acest anunţ până în prezent deoarece atenţia presei i-ar fi ajutat pe piraţi. El a declarat că este îngrijorat de comportamentul piraţilor somalezi care au capturat nava „Asian Glory”, pentru că aceştia au cerut o răscumpărare deosebit de mare, peste nouă milioane de dolari. Mihail Voitenko a confirmat informaţiile potrivit cărora nava a fost văzută în largul oceanului de către forţele internaţionale, ceea ce înseamnă că piraţii intenţionează să o folosească drept bază, fapt fără precedent până în prezent. Jurnalistul rus nu a exclus însă posibilitatea ca nava să fi fost scoasă în largul oceanului, pentru a exercita presiuni asupra companiei Zodiac, în timpul negocierilor. „Asian Glory” era ancorată în largul coastei somaleze, împreună cu cealaltă navă capturată, „St. James Park”. Mihail Voitenko este de părere că nu există motive de îngrijorare în legătură cu aceasta din urmă. Nava „Asian Glory”, care transporta autoturisme din Singapore spre Jeddah (Arabia Saudită), a fost capturată la 1 ianuarie, la 600 de mile marine (1.000 de kilometri) de coasta Somaliei. Nava are un echipaj format din 25 de persoane - opt bulgari, zece ucraineni, cinci indieni şi doi români.
• ATAC ASUPRA UNEI FREGATE • Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu, a declarat că piraţii atacă numai dimineaţa sau seara, niciodată ziua sau noaptea. Ei urmăresc navele, iar la căderea nopţii (sau ivirea zorilor) se apropie de acestea îmbarcaţi pe pescadoare. Dacă veghea la bordul navei nu este bine organizată şi nu se dă alarma la timp, atacul acestora poate deveni o reuşită. „A fost un caz când piraţii au atacat una dintre fregatele care păzesc culoarul de siguranţă. Au confundat-o cu o navă comercială şi au încercat să o captureze. Când s-au apropiat îndeajuns de mult pentru a-şi da seama de greşeală, era deja prea târziu. S-au predat fără să opună rezistenţă”, povesteşte liderul SLN.