Pentru prea mulți dintre cetățenii statelor peste care cădea Cortina de Fier, băncile și sistemul financiar sunt departe de a fi acceptate. Un om informat are nevoie de mai puțin noroc și poate să aibă mai mult control asupra viitorului său, dar acesta este, din păcate, doar un deziderat. Iar de cele mai multe ori, oficialii din aceste țări mizează pe neștiință tocmai pentru a menține o stare de nesiguranță care înfrânează, de cele mai multe ori, inițiative ce pot oferi cetățeanului libertate de mișcare sau de inițiativă.
NOROC CU... MIAU La 25 de ani de la căderea Zidului Berlinului, Rusia pare tot mai pregătită de război, în timp ce, aparent, majoritatea opiniei publice sprijină politica agresivă a președintelui Putin. Sancțiunile din partea Occidentului încep, însă, să aibă efecte asupra omului de rând. Marile companii din UE încep să se retragă de pe piața rusească, oricum o piață dificilă. Cum sunt încă incomplet refăcute după criză sau cu încrederea încă nerestabilită în viabilitatea investițiilor făcute, companiile occidentale lasă în urmă un val de șomeri ale căror resentimente vor fi cu siguranță folosite în contextul social tensionat. Constructorul auto rus Avtovaz, companie la care pachetul majoritar de acțiuni este deținut de Renault-Nissan, intenționează să-și reducă masiv forța de muncă din Rusia, până la 30.000 de angajați în 2020, de la 55.000 în prezent, pentru a se adapta unei piețe cu probleme. În fața climatului social tot mai nesigur, cea mai mare bancă din Rusia, Sberbank, s-a gândit să ofere clienţilor care accesează un credit ipotecar mai mare de 100.000 de dolari posibilitatea de a împrumuta şi... o pisică, animal despre care tradiţia rusă spune că aduce noroc, dacă se plimbă într-o casă nouă.
”Comandă o pisică pentru inaugurarea casei tale şi adu fericire şi noroc în căminul tău”, este mesajul sub care banca deţinută de stat îşi promovează noua campanie, prin care încurajează clienţii să ia acasă o pisică, pentru câteva ore, atunci când împrumută bani pentru o nouă locuinţă. Pisicile împrumutate clienţilor aparţin unor oameni, inclusiv angajaţi ai băncii, care au fost de acord ca animalele lor să facă parte din ”proiecte speciale”, a explicat unul dintre purtătorii de cuvânt ai Sberbank, Anastasia Vakhlamova. Banca a început să primească cereri pentru pisicile de împrumut imediat după lansarea campaniei, la mijlocul lunii august. Banca face treaba cu simț de răspundere, iar clienţii Sberbank pot alege dintre zece rase de pisici, printre care siameze, tabby sau fără păr. Totuşi, nu orice client al băncii poate lua o felină acasă. Acest serviciu este oferit doar primilor 30 de clienţi care iau un credit imobiliar de minimum 116.000 de dolari în perioada promoţiei, adică până la jumătatea lunii decembrie. Mai mult decât atât, oferta este valabilă pentru 15 clienţi din Moscova şi 15 clienţi din alte localităţi din Rusia.
PISICĂ ALBĂ, PISICĂ NEAGRĂ Sberbank a raportat un profit cu 13% mai mare la finalul celui de-al doilea trimestru, faţă de trimestrul precedent, după ce împrumuturile către consumatori au crescut cu 11%, la 87 miliarde de dolari. Cu toate acestea, instituţia bancară întâmpină dificultăţi. După ce Banca Centrală a Rusiei a urcat rata dobânzii, Sberbank, deţinută în proporţie de peste 50% de Guvern, a anunţat creşterea dobânzii la majoritatea creditelor ipotecare la minimum 12,5%. De asemenea, ţările din UE şi SUA au sancţionat această bancă în urma tensiunilor dintre Rusia şi Ucraina, astfel că Sberbank nu mai poate strânge capital în aceste jurisdicţii. Noi, cei mai de la vest, rămânem și noi sub semnul ”Pisicii Albe, Pisicii Negre”, e drept, o comedie nebună, în regia lui Emir Kusturica, cu încurcături și descurcături haioase, cu șmecherii și jafuri la drumul mare, răpiri spectaculoase, iubiri ca-n „Romeo și Julieta“ și musai cu un final fericit. În lupta dintre comunism și capitalism, până la urmă, cel mai important simbol nu este pisica, ci porcul care mănâncă cu poftă Trabantul...