Piste noi în implicarea României în scandalul închisorilor CIA

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Piste noi în implicarea României în scandalul închisorilor CIA

Eveniment 14 Septembrie 2006 / 00:00 915 accesări

Autorităţile europene şi române anchetează o nouă pistă în cazul posibilei prezenţe a unor centre de detenţie CIA în România, după ce un avion american de tip Gulfstream 4 a aterizat, în decembrie 2004, la Bucureşti, venind din Afganistan, relatează Chicago Tribune, în ediţia electronică. Avionul, cu nr. de înregistrare N478GS, a aterizat pe o pistă aflată în construcţie a aeroportului Băneasa, avariindu-şi o parte a trenului de aterizare şi un rezervor de combustibil. Deşi echipele care au investigat incidentul au afirmat că distrugerile sînt "substanţiale", nici unul dintre pasageri nu a fost rănit. Potrivit cotidianului american, există o serie de indicii care oferă posibile "probe în ancheta privind ţările care au permis SUA să ascundă suspecţi de terorism pe teritoriul lor". Printre acestea se numără faptul că "avionul a venit din Afganistan, că era înregistrat pe numele unor firme-fantomă, că anchetatorii din Europa nu au reuşit să afle despre cursă şi că identitatea sau soarta celor şapte pasageri nu a fost nici pînă în prezent cunoscută", susţine ziarul. Aceasta a fost singura cursă între baza aeriană Bagram, unde se află o binecunoscută închisoare administrată de forţele americane, şi Bucureşti şi a stîrnit atenţia atît a Consiliului Europei (CoE), cît şi a Parlamentului României, care anchetează cazul centrelor de detenţie CIA. Deşi a recunoscut că nu au fost găsite dovezi, un raport al CoE menţiona, în iunie, că Polonia - stat membru UE - dar mai ales România, care urmează să adere în viitorul apropiat, ar găzdui închisori secrete ale CIA. "România este, pînă în prezent, singurul stat membru al CoE… care prezintă toate trăsăturile unui punct de sosire pentru deţinuţii transferaţi" de CIA, conchide CoE, într-un raport preliminar. Claudio Fava, care conduce ancheta Parlamentului European, a afirmat că oficiali de rang înalt din administraţia Bush i-au dezvăluit, în timpul unei vizite pe care a efectuat-o la Washington, că în Europa de Est există două închisori secrete şi a precizat că intenţionează să viziteze, în octombrie, Polonia şi România. Potrivit cotidianului american, ancheta CoE privind cursele efectuate de avionul cu nr. de înregistrare N478GS nu a descoperit informaţii despre cursa Bagram-Bucureşti, la fel ca acheta desfăşurată de comisia parlamentară română. Întrebat de cotidian, un oficial din cadrul Ambasadei SUA la Bucureşti, Paul Oglesby, a declarat că nici o persoană din reprezentanţa diplomatică nu "va discuta despre acest caz". Chicago Tribune scrie, de asemenea, că documentele Administraţei Federale a Aviaţiei din SUA arată că avionul Gulfstream N478GS a efectuat numeroase curse către bazele militare americane din străinătate şi către Guantanamo Bay, în Cuba, unde se află închişi sute de suspecţi de terorism.

Chicago Tribune relatează şi despre două aeronave care au aterizat la Kogălniceanu

Potrivit publicaţiei americane, escala efectuată de aeronava Gulfstream cu nr. N478GS în România nu este singurul caz în care investigatorii europeni au fost induşi în eroare de cursele unor avioane implicate în transferul suspecţilor de terorism. Chicago Tribune a analizat şi cazul unei alte curse controversate. Este vorba de un avion de tip Boeing 737, modificat pentru transporturi speciale, care se pare că a efectuat, în ianuarie 2004, o escală pe aeroportul din Timişoara, venind de la Kabul. Chicago Tribune afirmă că aeronava avea nr. de înmatriculare N313P, conexiunile cu Agenţia Centrală de Informaţii fiind depistate de reporterii de investigaţie, care au aflat că avionul fusese închiriat de companii-fantomă cu sediile în zona Washington D.C. CoE susţinea, în raportul din iunie, că ar putea fi vorba despre o cursă a Agenţiei Centrale de Informaţii pentru transportul în Afganistan a lui Khaled al-Masri, un german de origine libaneză arestat de autorităţile macedonene şi predat Statelor Unite în aceeaşi perioadă. Al-Masri a petrecut cinci luni într-o închisoare americană din Afganistan, unde reclamă că a fost torturat. După cele cinci luni, i s-a explicat că a fost vorba de o confuzie şi a fost eliberat. Dick Marty, preşedintele Comisiei de anchetă a CoE pe tema activităţilor CIA, susţine, în raportul din iunie, că este "puţin probabil" ca aeronava să fi oprit pentru realimentarea cu combustibil, în condiţiile în care un avion Boeing 737 putea ajunge direct de la Kabul la Palma de Mallorca în doar şapte ore. Tot ieri, Chicago Tribune a relatat şi despre alte curse efectuate de avioane suspecte pe aeroporturi din România. Două aeronave Gulfstream, deţinute de o companie despre care New York Times susţine că are legături cu CIA, au aterizat, în 2003 şi 2005, la baza aeriană Mihail Kogălniceanu, din judeţul Constanţa, după ce decolaseră de pe aeroportul bucureştean Băneasa. Primul zbor suspect a fost efectuat în octombrie 2003, perioadă în care, conform organizaţiei Human Rights Watch, CIA a început să transfere din Afganistan deţinuţi care urma să fie anchetaţi în locaţii secrete din alte ţări. A doua cursă suspectă a avut loc în noiembrie 2005, la doar trei zile după ce Washington Post a publicat primul articol în care făcea dezvăluiri despre închisorile secrete ale CIA. Explicaţia zborului ar fi că după dezvăluirile despre presupusele închisori CIA, CIA a început să transfere suspecţii în afara statelor est-europene.

Iuliana FLOREA



12