Bicicliștii care vor să pedaleze în Capitală se confruntă de ani buni cu probleme legate de lipsa pistelor, iar unde există, fie sunt blocate de mașini parcate, fie se termină brusc; primăria anunţă că din primăvarăse ar putea exista mai multe piste şi centre de închiriat biciclete.
Mersul pe bicicletă a devenit tot mai popular în București în ultimii ani, fiind considerat o alternativă nepoluantă pentru deplasarea cu mașina sau mijloacele de transport în comun. Cu toate acestea, pistele de bicicliști din Capitală sunt inaccesibile în foarte multe zone. Unele dintre ele sunt blocate de mașini parcate neregulamentar sau de copaci care cresc în mijlocul lor, altele pur și simplu se termină brusc.
"Din păcate, nu avem benzi sau piste dedicate pentru biciclete decât într-o foarte mică măsură, 2,2 kilometri pe Calea Victoriei, o mică bucățică în Drumul Taberei și o mică bucățică pe Aviatorilor, unde la capătul pistei de biciclete tocmai a fost construit liftul de la metrou. Sunt și piste de biciclete care sunt ocupate de mașini, unde în majoritatea timpului găsim taximetre sau mașini. Au fost construite piste în cartierul Titan și Pantelimon, care nu respectă nicio normă, au o lățime foarte mică, sunt făcute parțial pe trotuar, parțial prin stațiile de autobuz sau pe unde circulă pietonii și sunt imposibil de folosit", a declarat vicepreședintele Federației Bicicliștilor din România, Mihai Deneș, pentru MEDIAFAX.
Vicepreședintele Federației Bicicliștilor din România spune că în urmă cu câteva săptămâni a existat o decizie a Poliției Rutiere prin ca s-a dispus demontarea tuturor indicatoarelor pentru biciclete din zona Pantelimon, pentru că acele indicatoare obligau bicicliștii să circule pe pistă, care nu era recepționată, nu avea semaforizare și nu se putea circula în siguranță.
"Am solicita ca PMB să își asume planul de mobilitate urbană, plan întocmit de experți, care a prevăzut clar necesitățile transportului alternativ din București, plus necesitatea ca în vârful piramidei unui oraș să fie pietonul și biciclistul și după aceea transportul în comun și mijloacele de transport motorizate", a spus Mihai Deneș.
O propunere a bicicliştilor este trasarea de benzi speciale la marginea drumurilor, ca alternativă la pistele de bicicletă, care sunt costisitoare.
"În momentul în care bicicliștii sunt prezenți, șoferii trebuie să îi ocolească, iar când nu sunt prezenți, mașinile pot circula nestânjenite. Ar fi cea mai ieftină variantă. De asemenea, alocarea unui spațiu suplimentar în fața semaforului de presemnalizare, unde bicicicliștii se pot încadra pentru a urma direcția dorită, în fața mașinilor, pentru a nu le încurca. Milităm și pentru introducerea neobligativității așteptării în momentul în care bicicliștii fac dreapta la semafor, pentru că bicicleta merge la bordură și nu încurcă cu nimic. În Paris s-a aprobat această regulă", a adăugat vicepreședintele Federației Bicicliștilor din România.
Liderul USR, Nicușor Dan, a declarat, joi că pistele de bicicliști existente în acest moment în București sunt inutile, deși până acum pentru construcția lor s-au investit 10 milioane de euro. Mai precis, banii au fost folosiți pentru trasarea a "două benzi galbene" pe trotuar, fără avizul Poliției, care ulterior a închis 80 la sută dintre ele pentru că se terminau în "gherete și copaci".
"Se pune problema cine va repara prejudiciul de 10 milioane de euro, cât au costat. Ministerul Mediului a alocat încă 10 milioane de euro pentru piste de biciclete. Nu s-a făcut încă un plan pentru ele", a declarat Nicușor Dan.
Primarul Capitalei a admis că există o problemă legată de lipsa pistelor pentru biciclete.
"Bineînțeles că e nevoie de piste de biciclete pentru că dacă ai doar bicicleta și nu ai pe unde să mergi, nu aceasta este soluția. De asemenea, în perioada următoare, toate pistele de biciclete care sunt desenate în P.I.D.U. (n.r. Planul Integrat de Dezvoltare Urbană) și în Planul de Mobilitate, vor fi puse și în aplicare, în sensul că în Capitală vor fi din ce în ce mai multe piste pentru biciclști și, de asemenea, stații în care se pot închiria bicicletele. Mi-aș dori ca acest proiect să demareze în primăvară, pentru că este vorba de o licitație și nu se termină în câteva zile. Pe urmă va veni perioada de iarnă, dar în primăvară să putem să inaugurăm acest serviciu de bike sharing și, de asemenea, și pistele de biciclete să fie amenajate", a spus Gabriela Firea.
Municipalitatea va demara o licitație internațională pentru a achiziționa biciclete destinate locuitorilor, care vor putea fi închiriate din mai multe stații sprecial amenajate, noutate constând în faptul că va permite persoanelor ce închiriază o bicicletă dintr-o zonă să o poată preda la un centru din altă parte a orașului.
Planul Integrat de Dezvoltare Urbană (P.I.D.U.) presupune amenajarea a aproximativ 60 de kilometri de piste pentru biciclete. Acestea ar urma să conecteze principalele intrări în oraș de centrul Capitalei. În plus, în zona centrală ar trebui să fie creat un traseu între Parcul Icoanei si Piața de Flori, care va trece pe străduțe pitorești din Bucureștiul vechi. În decembrie 2015 Primăria Capitalei a semnat convenția cu Ministerul Mediului pentru accesarea a 10 milioane de euro pentru realizarea pistelor de biciclete.
În prezent, Bucureștiul are doar aproximativ 7 kilometri de piste pentru biciclete. În comparație, Viena are 1206 kilometri.