Planul de acţiuni privind achiziţiile publice, analizat de CE

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Planul de acţiuni privind achiziţiile publice, analizat de CE

Administrație 27 Ianuarie 2009 / 00:00 585 accesări

Comisia Europeană (CE) analizează un plan de acţiuni primit, săptămîna trecută, de la autorităţile române, a declarat Oliver Drewes, purtător de cuvînt al CE, precizînd că planul include şi amendamente şi propuneri de simplificare a actualei legislaţii privind achiziţiile publice. “În prezent examinăm aceste propuneri“, a adăugat oficialul european, fără a oferii detalii. Guvernul va iniţia negocieri cu experţii CE pentru modificarea legislaţiei privind achiziţiile publice prin introducerea de noi reguli referitoare la procedura de atribuire a contractelor şi de contestare a rezultatului licitaţiei, a declarat şeful Departamentul pentru Afaceri Europene (DAE), Vasile Puşcaş. DAE a transmis Comisiei, lunea trecută, un document conţinînd o serie de propuneri de îmbunătăţire a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică. „La Bruxelles am trimis elemente de interpretare, dar va trebui să fie şi o perioadă de negociere cu Comisia“, a spus Puşcaş. La rîndul său, şeful statului a anunţat, în 12 ianuarie, la Bruxelles, la finalul întîlnirii cu preşedintele CE, Jose Manuel Barosso, că România va trimite Comisiei, în următoarele şapte zile, o propunere de modificare a legii achiziţiilor publice, pentru eficientizarea accesării fondurilor UE. Băsescu a arătat atunci că autorităţile intenţionează să reducă perioada de evaluare de către CE a proiectelor transmise de România, de la 87 zile, la 30 zile, şi să diminueze timpul aferent procedurilor de accesare a fondurilor comunitare, de la aproape 90 zile, la maximum o lună. Autoritatea de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice a elaborat deja un proiect de hotărîre pentru modificarea legislaţiei privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, încă neaprobat de Guvern, care prevede că instituţiile publice care organizează licitaţii vor accepta şi ofertele al căror preţ depăşeşte valoarea estimată a contractului cu pînă la 5% (faţă de 20% în prezent), iar cerinţele minime de calificare vor fi impuse ofertanţilor doar dacă se consideră că respectivul contract nu poate fi îndeplinit în absenţa acestora.

Cerinţe simplificate pentru participarea la licitaţiile publice

În document se propune şi simplificarea modului în care ofertanţii pot demonstra că îndeplinesc cerinţe minime de calificare. Astfel, ofertanţilor le va fi suficientă, într-o primă fază, conform proiectului, o declaraţie pe proprie răspundere, iar ulterior le vor putea fi solicitate alte documente de confirmare, dar, practic, numai cîştigătorul va fi obligat să prezinte un dosar complet. Drept garanţii de participare şi de bună execuţie se propune să fie acceptate nu numai scrisorile emise de bănci, dar şi documente eliberate de societăţile de asigurare. Garanţia de bună execuţie pentru îndeplinirea cantitativă, calitativă şi în perioada convenită a contractului nu va putea depăşi 10% din preţul contractual. În cazul atribuirii unui contract de furnizare sau de servicii - cu excepţia serviciilor de proiectare - a cărui valoare estimată este mai mică sau egală decît suma de 75.000 euro, precum şi în cazul unui contract atribuit prin negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, instituţia publică ar avea dreptul să nu solicite constituirea garanţiei de bună execuţie. Durata maximă care poate fi stabilită pentru îndeplinirea unui contract de achiziţie publică nu trebuie să depăşească 48 de luni, dar, prin excepţie, autoritatea contractantă va avea dreptul să încheie un contract cu o durată mai mare în cazul în care contractul este unul de lucrări şi necesită din punct de vedere tehnic o perioadă de realizare mai mare.

Autoritatea contractantă va avea dreptul şi să prelungească prin act adiţional durata contractelor de furnizare sau de servicii cu caracter de regularitate, încheiate în anul precedent şi a căror durată normală de îndeplinire expiră la data de 31 decembrie, dacă în documentaţia de atribuire este prevăzută posibilitatea de suplimentare a cantităţilor de produse sau servicii deja achiziţionate şi dacă la stabilirea valorii estimate a contractului iniţial a fost luată în considerare varianta în care instituţia optează pentru suplimentarea la nivelul maxim a cantităţilor de produse sau servicii, se mai arată în proiect. Modificări la procedura de licitaţie pentru infrastructura de transport sînt indicate şi în programul de guvernare, prin prevederi conform cărora oferta cu preţul cel mai mic nu va mai fi criteriu de atribuire la licitaţiile pentru infrastructura de transport şi va fi înlocuit cu obligativitatea respectării termenelor parţiale, în caz contrar urmînd să fie reziliat contractul. Totodată, va fi introdusă o taxă în cazul depunerii contestaţiilor, care se va pierde în cazul în care contestaţia va fi respinsă. Programul de guvernare pentru perioada 2009-2012 prevede, de asemenea, modificarea legislaţiei privind obţinerea diverselor avize pentru lucrările necesare modernizării infrastructurii de transport astfel încît să se reducă numărul acestora şi durata obţinerii, instituirea unui mod de colectare echitabil a taxelor pe infrastructura rutieră conform principiului \"plăteşti cît şi cum foloseşti\" şi constituirea unei baze de date cu toate firmele care nu au respectat anumite prevederi contractuale în vederea depunctării lor la licitaţii. În program era prevăzută şi „eliminarea” Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), operaţiune considerată ca o soluţie pentru eficientizarea procedurilor de achiziţii publice, prevedere care, ulterior, a fost scoasă din document.



12