CECURI REFUZATE Lipsa lichidităţilor din piaţă şi încasarea greoaie a creanţelor comerciale îi determină pe tot mai mulţi manageri să caute măsuri de protecţie împotriva dezechilibrelor financiare ale partenerilor de afaceri, spun analiştii Coface. „Primul semn că sunt probleme de lichiditate a fost dat de indexul de plăţi Coface, care a relevat o creştere cu 90% a incidentelor de neplată, în 2012, comparativ cu anul trecut. Un alt aspect important este că printre rău-platnici s-au numărat şi firmele medii şi mari, cu afaceri de peste 10 milioane euro”, se arată într-o analiză a Coface. Concluziile sunt întărite şi de cele mai recente date publicate de Banca Naţională a României şi Ministerul Finanţelor Publice. Astfel, în primele opt luni din 2012, Centrala Incidentelor de Plăţi a raportat o creştere cu aproape 30% a sumelor neplătite la timp. Este vorba despre cecuri şi bilete la ordin refuzate. Important de menţionat este că suma medie respinsă a urcat cu 72%, în 2012, la peste 44.000 lei.
SUPRAÎNDATORAŢI Coface leagă numărul tot mai mare de incidente de plată şi de restrângerea creditării - cererea pentru împrumuturi noi, măsurată prin cererile transmise de bancheri către Centrala Riscurilor Bancare (CRB, instituţie care centralizează clienţii bancari cu probleme - n.r.), a scăzut cu peste 20%, comparativ cu anul trecut. Faţă de 2008, interogările către CRB s-au înjumătăţit. „Deşi lichiditatea este slabă, companiile nu se înghesuie să ia credite pentru susţinerea activităţii, semn că nu au încredere în succesul unui asemenea demers. Ba mai mult, numeroase firme sunt deja îndatorate”, spun cei de la Coface. Potrivit datelor BNR, creditul neperformant a crescut cu 20%, în 2012, de la 14,4 la 17,4%, avansul fiind „susţinut” în special de IMM-uri.
VULNERABILITATE În aceeaşi perioadă, ponderea restanţelor firmelor mari era de circa 10%, faţă de 6,5% în 2011. „Condiţiile aspre de finanţare au avut şi un impact direct asupra investiţiilor pe termen lung. Toate companiile, mici, medii şi mari, sunt vulnerabile la şocuri interne, dar şi la presiuni din exterior”, notează analiştii Coface, precizând că un alt efect al crizei este şi prelungirea termenelor de încasare a datoriilor comerciale. În concluzie, Coface recomandă oamenilor de afaceri să se concentreze pe securizarea lichidităţilor, fie printr-un plus de prudenţă, fie prin soluţii de credit management. O schimbare mult aşteptată este şi noul sistem de TVA la încasare, care va proteja companiile de incidentele de neplată.