O veche zicală spune că „omul mort se îngroapă în pământ, iar cel viu se îngroapă în hârtii”. Nu există expresie mai potrivită să descrie sistemele administrative din România, unde, chiar și pentru eliberarea unei simple adeverințe, cetățeanul de rând trebuie să se adreseze mai multor instituții la care să depună zeci de solicitări și documente. Desigur, acest exemplu este puțin exagerat, dar nicidecum nerealist într-o țară în care comunicarea inter-instituțională este o noțiune de domeniul SF. Fenomenul nu este necunoscut nici celor care s-au perindat, în ultimii ani, prin Guvern și care au tot promis că vor lua măsuri pentru combaterea birocrației. Progrese s-au făcut, dar nu suficient de multe încât să putem vorbi despre însănătoșirea sistemului. Totuși, actualul Guvern a înființat „Comisia de tăiat hârtii”, organism care a pus în funcțiune o platformă informatică prin care speră să elimine procedurile greoaie cel puțin în privința sesizărilor.
CUM SE UTILIZEAZĂ PLATFORMA? Sistemul informatic lansat de premierul tehnocrat Dacian Cioloș, maisimplu.gov.ro, reprezintă, de fapt, un loc în care cetățeanul de rând își poate exprima nemulțumirile cu privire la activitatea instituțiilor publice din România și să aducă propuneri pentru îmbunătățirea administrației. Site-ul este foarte simplu de utilizat. Cei care consideră că au soluții pentru debirocratizarea instituțiilor publice pot înainta o propunere către Guvern urmând doar trei pași. În primul rând, utilizatorul trebuie să își creeze un cont pe site, procedură care nu durează mai mult de 30 de secunde. Singurele date cerute sunt numele și prenumele, adresa de e-mail, localitatea și județul de reședință și stabilirea unei parole pentru cont. Platforma permite crearea unui cont și cu ajutorul rețelei de socializare Facebook.
SPUNE-LE CE SĂ SIMPLIFICE! După înregistrare, cetățeanul are posibilitatea să acceseze secțiunea „Spune-ne ce să simplificăm” și să scrie exact ce procedură sau document i se pare împovărător. Este important ca omul să furnizeze cât mai multe date privind instituțiile care cer proceduri sau documente considerate inutile, obstacolele cu care se confruntă și propunerile de simplificare a procedurii. Și persoanele juridice au posibilitatea să propună soluții pentru debirocratizare, prin intermediul aceleiași platforme. Ultimul pas presupune promovarea sau susținerea, prin intermediul rețelelor de socializare, a propunerilor pentru debirocratizare. Cât de eficient este acest sistem vom putea observa doar dacă autoritățile chiar vor ține cont de sugestiile cetățenilor. Sperăm, totuși, ca această platformă să funcționeze cu adevărat și să nu se întâmple precum în cazul sistemului de citire a cardurilor de sănătate.