PMP și USR: „Codul Administrativ întoarce România cu zece ani”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Partidele de buzunar nu vor pensii speciale și funcții politice

PMP și USR: „Codul Administrativ întoarce România cu zece ani”

Politică 12 Iulie 2018 / 16:56 774 accesări

Nici bine nu a fost adoptat de Parlament, că deja riscă să fie îngropat. Deszpre Codful Administrativ vorbim, lege căreia USR și PMP îi poartă sâmbetele încă dinainte de a fi trecut de votul aleșilor. Reprezentanții celor două partide au atacat Codul la Curtea Constituțională a României (CCR), spunând că, prin această lege, „majoritatea PSD-ALDE, care vrea să politizeze întreaga administraţie publică din România”, se arată într-un comunicat citat de AGERPRES. Potrivit sursei citate, sesizarea a fost semnată de 28 de deputaţi USR, 13 PMP, şase deputaţi neafiliaţi şi trei de la PNL.

PENSIILE SPECIALE ȘI NUMIRILE POLITICE - SUPĂRĂRILE CONTESTATARILOR

În sesizare se arată că pensiile speciale pentru aleşii locali introduse prin Codul Administrativ încalcă principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii. „Coaliţia PSD-ALDE continuă, în mod ruşinos, să acorde privilegii politicienilor în faţa cetăţenilor simpli care plătesc taxe şi impozite şi susţin din banii lor sistemul public de pensii şi inclusiv pensiile speciale. Nu există nicio justificare pentru acordarea de pensii speciale aleşilor locali, alta decât fidelizarea primarilor şi a preşedinţilor de consilii judeţene în vederea viitoarelor alegeri”, susţine USR. Potrivit semnatarilor sesizării, Codul Administrativ va permite numiri politice în cele mai importante poziţii ocupate în prezent de înalţi funcţionari publici, ceea ce încalcă obligaţiile de profesionalizare a administraţiei publice pe care România şi le-a asumat înainte de aderarea la Uniunea Europeană. Ei spun că noul Cod Administrativ întoarce România în urmă cu peste zece ani, în situaţia de preaderare la UE. „Practic, ţara noastră a bifat o serie de criterii ca să intre în Uniunea Europeană şi după ce a fost acceptată şi s-a văzut cu sacii în căruţă le debifează. România a garantat la Bruxelles că reprezentanţii Guvernului în teritoriu care controlează actele administrative ale primarilor şi consiliilor locale vor fi profesionişti, neutri politic, dar renunţă la această obligaţie, de dragul baronilor locali”, a declarat senatorul Florina Presadă, reprezentanta USR în Comisia specială de Cod Administrativ. Pe de altă parte, era de așteptat ca PMP și USR să reacționeze astfel, din moment ce niciunul dintre partide nu are prea mulți aleși locali și nici posibilitatea de a face numiri politice.

CE PREVEDE CODUL ADMINISTRATIV

Amintim că, în 9 iulie, Codul Administrativ a trecut și de votul Camerei Deputaților, care este for decizional în acest caz. Printre modificările adoptate se numără cea care prevede ca primarii, viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene aleşi după anul 1992 să primească o pensie specială în limita a trei mandate. O altă modificare le permite aleşilor locali să aibă calitatea de persoană fizică autorizată sau de persoană care exploatează o întreprindere individuală sau o întreprindere familială. De asemenea, potrivit propunerii, cuantumul indemnizaţiei pentru limită de vârstă prevăzut la al. 1 se acordă în limita a trei mandate şi se calculează ca produs al numărului lunilor de mandat cu 0.40% din indemnizaţia brută lunară aflată în plată. Totodată, pentru mandate incomplete, indemnizaţia pentru limită de vârstă se calculează proporţional cu perioada de mandat efectiv exercitată, dar nu mai puţin de un mandat complet de primar, viceprimar, preşedinte şi vicepreşedinte de consilii judeţene. Totodată, Codul Administrativ stabilește că este necesară majoritatea absolută a consilierilor locali pentru aprobarea hotărârilor privind bugetul local, contractarea de împrumuturi, hotărârile prin care se stabilesc impozite şi taxe locale, cele privind participarea la programe de dezvoltare judeţeană, regională, zonală sau de cooperare transfrontalieră şi cele privind organizarea şi dezvoltarea urbanistică a localităţilor şi amenajarea teritoriului. De asemenea, sunt vizate şi hotărârile privind asocierea sau cooperarea cu alte autorităţi publice, cu persoane juridice române sau străine.



12