UN NOU POD PESTE CANAL, DIN MAI 2014 La începutul săptămânii, conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) anunţa închiderea, pentru reabilitare, de la 1 octombrie, a Podului Agigea. Vestea închiderii podului a adus fiori reci pe spatele primarilor celor 14 localităţi din sudul judeţului afectate în mod direct de închiderea podului, dar şi pe fruntea transportatorilor, care se gândeau deja la rutele ocolitoare şi cheltuielile suplimentare pe rutele dintre Portul Constanţa şi sudul judeţului. Dezbaterile de la nivel local au ajuns până la urechile premierului Victor Ponta, care a venit, vineri, la Constanţa. Vizita premierului a început la noul pod care se construieşte peste Canal, în zona Porţii 10 a Portului, şi care va putea fi folosit ca rută alternativă spre sud după finalizarea lucrărilor. Reprezentanţii constructorului au precizat că, în condiţii meteo favorabile, podul ar putea fi gata în mai. Pentru că nu s-a precizat nicio altă dată, premierul a estimat că, cel târziu la sfârşitul lui iunie, podul ar trebui finalizat. Însă asta nu e tot. Podul nou fusese gândit pentru a deservi traficul rutier din Port şi nu are încă legături rutiere, la sud de canal, cu reţeaua de drumuri naţionale. Pentru ca obiectivul să poată fi realmente folosit de şoferi în locul Podului de la Agigea ce urmează a fi închis, ar trebui ca până în mai să fie modernizat şi un drum tehnologic care face legătura dintre noul pod şi DN 39.
Drum de legătură pentru noul pod
La aflarea acestor informaţii, premierul a dispus preluarea de către CNADNR a drumului tehnologic aflat în administrarea Primăriei Agigea şi amenajarea lui în cel mai scurt timp posibil. „Sunt 3,1 kilometri, care pot fi realizaţi foarte rapid. Miercurea viitoare, în şedinţa de Guvern, sper să primim până atunci şi hotărârea Consiliului Local, vom prelua cei 3,1 kilometri la CNADNR, ca să legăm podul de şoseaua naţională”, a afirmat Ponta.
ASUMAREA RĂSPUNDERII Premierul a vizitat, vineri, şi Podul de la Agigea care de 30 de ani asigură legătura dintre localităţile din sudul judeţului şi municipiul Constanţa. Aici, preşedintele Institutului de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene (IPTANA), Cornel Marţincu, a declarat că, în perioada verii, lucrările de reabilitare a podului au fost sacrificate în favoarea turismului. „Lucrările de reparaţii trebuie obligatoriu începute. Nu mai putem aştepta, întrucât cablurile de susţinere a podului cedează. În fiecare zi sunt numărate cablurile rămase. În momentul în care încep reparaţiile, traficul trebuie restricţionat total. În cele 80 de zile pe care le-am solicitat, ne-ar trebui cel puţin jumătate cu timp bun, fără vânt, pentru a putea executa lucrările”, a spus Marţincu.
De ce nu s-au introdus restricţii mai devreme?
Prezent la discuţii, primarul Radu Mazăre i-a întrebat pe reprezentanţii IPTANA şi pe cei ai CNADNR de ce în urmă cu şase luni nu au fost luate măsuri de restricţionarea traficului greu. „Dacă erau băieţi deştepţi, pentru că ei se pricep la poduri, nu eu, restricţionau traficul de mare tonaj şi deteriorarea nu era atât de accentuată. Nu spun că trebuia închis de tot podul vara, ci doar pentru traficul de mare tonaj şi mergeam aşa până în primăvara anului viitor, când era gata celălalt pod”, a spus Mazăre. Premierul Victor Ponta i-a întrebat pe reprezentanţii IPTANA care este decizia ce trebuie luată: „Ne asumăm riscul? Dacă se întâmplă ceva rău, cine este de vină?”. Răpunsul sec a venit imediat de la prefectul judeţului Constanţa, Eugen Bola: „Evident, dumneavoastră”.
DECIZII În tot acest timp, la sediul Prefecturii Constanţa, în sala Remus Opreanu, premierul era aşteptat de cei 14 primari ai localităţilor direct afectate de închiderea Podului Agigea, dar şi de reprezentanţii agenţilor economici. Preşedintele Camerei de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură, Mihai Daraban, a spus că închiderea Podului Agigea nici nu trebuie luată în discuţie. „Cei responsabili cu reabilitarea podului spun că nu pot lucra decât dacă se închide podul. Nu înţeleg de ce în România a dispărut conceptul de a munci pe timpul nopţii. Podul poate fi foarte bine închis în intervalul 20.00 - 8.00, în care se poate lucra foarte bine”, a spus Daraban. Răspunsul la această întrebare nu l-am putut afla, pentru că premierul a cerut evacuarea presei din sală. După o oră şi jumătate, uşile sălii s-au deschis, premierul fiind gata să anunţe deciziile luate în ceea ce priveşte Podul Agigea. Nu a fost vorba de o singură decizie. „Din punct de vedere economic, social, infrastructură şi toate celelalte lucruri care ţin de zona de sud a judeţului şi municipiul Constanţa, este un pod esenţial. De la 1 octombrie, trebuie, cu toate consecinţele economice, să restricţionăm traficul pe Podul de la Agigea la maximum 3,5 tone. Asta înseamnă că trec doar maşinile mici, microbuzele de şcoală. Pentru toate celelalte mijloace de transport, camioane, autobuze, inclusiv transportul în comun, este închis actualul pod”, a explicat Ponta. Totuşi, ipoteza închiderii totale a podului nu este exclusă. „Dacă, Doamne fereşte, la un moment dat constatăm că există un pericol iminent de accident, atunci nu mai avem altă soluţie şi îl vom închide de tot. Speranţa este ca structura, sub această formă a traficului restricţionat, să reziste până în luna mai 2014, când vom da în folosinţă celălalt pod. Practic, dacă celălalt pod va deveni funcţional, pe acesta îl vom închide pentru reparaţii”, a adăugat Ponta. O a doua decizie se referă la suplimentarea trenurilor pe ruta Constanţa - Mangalia, pentru a veni în sprijinul celor care fac naveta.
Vom avea bac pentru tiruri
Pentru a deservi tirurile ce trebuie să ajungă în Port, de săptămâna viitoare va fi adus de la Galaţi un bac pentru transportul lor. „Nu vrem să obligăm transportatorii să ocolească zeci de kilometri. Le oferim posibilitatea să urce tirurile pe bac şi să traverseze Canalul în câteva minute. Am discutat şi cu directorul de la Administraţia Canalelor Navigabile, care mi-a spus că se va face un grafic astfel încât să nu fie afectat traficul fluvial”, a mai spus Ponta. Aceasta este varianta pentru transportatorii care nu vor să folosească rutele ocolitoare.
ULTIMA DECIZIE Discuţiile de vineri s-au referit şi la posibilitatea preluării traficului greu de către drumurile judeţene. Aici, transportatorii au ridicat problema taxelor judeţene de drum percepute de Consiliul Judeţean Constanţa (CJC). „În urma solicitărilor legitime ale reprezentanţilor Uniunii Transportatorilor, şi vorbim aici de traficul greu care nu va folosi bacul, am vorbit cu reprezentanţii CJC pentru a suspenda taxa pe drumurile judeţene, urmând ca prejudiciul creat prin neîncasarea acestei taxe la bugetul judeţean să fie compensat din fondul de rezervă al Guvernului. Acestea sunt soluţiile. Am considerat că este de datoria mea să ascult pe toată lumea şi să decidem împreună ce este de făcut. Dacă lucrurile vor merge bine şi nu se întâmplă nimic până în iunie, va fi meritul tuturor, pe bună dreptate. Dacă se întâmplă ceva rău, va fi din cauza mea”, a concluzionat Ponta. Reprezentanţii Regiei Autonome Judeţene de Drumuri şi Poduri (RAJDP) Constanţa au precizat că nu este vorba despre scutirea de la plata taxelor pe toate drumurile judeţene. „Scutirea de care a vorbit premierul este aplicabilă numai pe tronsonul Topraisar - Mereni - Cobadin, care va prelua traficul greu. Aşteptăm o decizie în acest sens şi, bineînţeles, aprobarea CJC, care va trebui să dea o derogare de la hotărârea de consiliu existentă, de încasare a taxei de drum judeţean. Guvernul ne va aloca 2 milioane de lei pentru tronsonul de drum judeţean pe unde va fi deviat traficul greu şi unde nu vom mai percepe taxă”, a declarat directorul RAJDP, Adrian Gâmbuţeanu. Şi asta nu este tot. Regia a solicitat premierului semnarea unui protocol cu CNADNR şi Ministerul Marilor Proiecte. „Am atenţionat asupra faptului că vine sezonul rece, iar drumurile judeţene sunt predispuse la înzăpezire. Noi avem nevoie de fonduri pentru întreţinerea pe timp de iarnă a drumurilor judeţene. De asemenea, avem nevoie de fonduri pentru refacerea drumului judeţean menţionat, pentru că nu este proiectat pentru un trafic greu atât de intens”, a adăugat Gâmbuţeanu. Toate detaliile viitoarei colaborări vor fi stabilite săptămâna viitoare, la Bucureşti.