Războiul dintre ASF, asigurători și transportatori continuă, în lipsa unei înțelegeri asupra prețului RCA. Deși la protestul din 14 septembrie s-a agreat un tarif de 6.200 lei/an pentru un autocamion de peste 16 tone, joi, 13 octombrie, arbitrul pieței a venit cu un număr nou - 7.960 lei, care i-a revoltat pe transportatori. Ei nu concep ca prima de risc, estimată la 2.000 și un pic de lei, să fie de trei ori mai mică decât costurile administrative și profitul asigurătorilor. „Discursul ASF demonstrează clar că noi, românii, suntem considerați doar niște vaci bune de muls de către multinaționalele din asigurări“, spun patronatele din transporturi, care amenință cu noi proteste.
PROPUNERI IRESPONSABILE Circul cu RCA, ASF și transportatori nu se termină, ba chiar situația se degradează (din nou), părând că ne îndreptăm spre un nou protest. Reprezentanții patronatului COTAR spun că, la ședința ASF din 12 octombrie, șeful greu-de-demis al Autorității, Mișu Negrițoiu, a propus ca RCA pentru un autovehicul de 16 tone să coste 9.800 lei/an. Inacceptabil! Tariful include costuri de administrare de 40%. Sau, mai bine zis, includea; după ce transportatorii au protestat vehement, cuantumul a scăzut la 35%. Tot nu-i bine, dacă stăm să ne gândim că, în majoritatea statelor comunitare, partea leului nu sare de 25%. „Observăm, în continuare, același comportament protecționist al domnului Negrițoiu, atunci când sunt atinse interesele financiare ale multinaționalelor din asigurări. El lansează propuneri de-a dreptul iresponsabile, pornind de la ideea greșită că toți proprietarii de autovehicule TREBUIE să plătească sume supradimensionate pentru RCA. Costurile astea ascund, de fapt, profitul rechinilor din asigurări“, a declarat președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.
CA LA PIAȚĂ Imediat, ASF a început să negocieze, propunerea finală fiind de 7.960 lei. Tot nu-i OK. „La 14 septembrie, vicepreședintele ASF, Marius Vorniceanu, a comunicat un tarif de 6.200 lei, după protestul din fața Guvernului. La o lună distanță, ASF vine cu 7.960 lei și pretinde că profitul asigurătorului este de doar 1%. Asta demonstrează clar că noi, românii, suntem considerați doar niște vaci de muls. Negrițoiu parcă e un precupeț din piața Matache, care ține prețul ridicat la ceapa degerată, știind că nu are concurență la tarabă“, a mai spus Ștefănescu. Transportatorii au respins categoric propunerea ASF, reamintind că, potrivit raportului Milliman, prima de risc pentru un autovehicul de peste 16 tone este de 2.011 lei; diferența de 5.949 lei reprezintă costuri administrative și profit. „Atunci când cheltuielile firmelor de asigurări sunt de aproape trei ori mai mari decât prima de risc, vorbim, fără echivoc, despre îmbogățire fără temei. Industria transporturilor nu poate susține astfel de costuri dezechilibrate“, a conchis președintele COTAR. Transportatorii au subliniat că, în lipsa unei înțelegeri, vor ieși din nou în stradă.