Plata TVA în avans împiedică transformarea portului Constanţa într-un nod de reţea (hub) pentru toate ţările din estul Europei, dar, în ciuda neajunsurilor, autorităţile române nu se lasă convinse să renunţe la acest sistem, a declarat ambasadorul Danemarcei în România, Michael Sternberg. „În majoritatea porturilor europene, vii, aduci mărfuri şi, după ce le vinzi, plăteşti TVA guvernului. În România, vii în Constanţa şi, înainte ca mărfurile să părăsească portul, trebuie să plăteşti TVA 24%. Care este consecinţa acestui sistem? Porturi precum Koper din Slovenia, Varna din Bulgaria, Rotterdam sau Bremenhaven preiau o parte din traficul care, în mod normal, s-ar fi derulat prin Constanţa”, a explicat Sternberg. Problema a fost discutată în mai multe rânduri, dar transportatorii s-au lovit de reticenţa autorităţilor, care se tem că nu vor putea recupera TVA dacă renunţă la actualul sistem. Ambasadorul danez a mai spus că renunţarea la sistemul actual de TVA ar deschide şi noi oportunităţi pentru România: „APM Terminals, o subsidiară a companiei daneze Maersk, cel mai mare operator în transportul maritim containerizat, care are un terminal în Constanţa, este interesată de întregul transport intermodal din România şi ar dori intensificarea transportului de barje pe Dunăre, pentru transportarea mărfurilor de la Constanţa către Viena şi Budapesta”.