Se adâncește disputa ruso-poloneză pe marginea prăbușirii de la Smolensk a avionului prezidențial polonez, eveniment petrecut în urmă cu șapte ani, în care și-au pierdut viața președintele Lech Kaczyński și 95 de oficiali care îl însoțeau într-o vizită oficială în Rusia. Ministerul Apărării din Polonia a anunțat că va cheltui anul acesta peste 3,5 milioane de zloți (820.00 de euro) pentru a dezvolta un sistem care poate crea o versiune digitală a avionului prezidențial prăbușit, conform unor informații transmise marți de postul de radio RMF FM și preluate de site-ul thenews.pl. Sistemul, descris ca "o tehnologie care captează geometria externă și structura internă ale unei aeronave de mari dimensiuni", va putea să reconstituie digital, în detaliu, avionul prezidențial, care era de producție rusească. Sistemul nu va reconstitui doar forma exterioară a avionului, "dar și elementele de structură din interiorul aparatului", conform RMF FM. "Pe această bază, se va putea dezvolta un model virtual de încredere", a mai transmis postul de radio, adăugând că, prin folosirea unui program special, modelul "va putea fi supus unei varietăți de teste și calcule, inclusiv în privința rezistenței sale structurale". Între timp, postul public de televiziune TVP a relatat că un laborator din Spania analizează dacă au existat urme de materiale explozibile în epava avionului. Conform TVP, Procuratura Națională din Polonia, care desfășoară investigația privind tragedia de la Smolensk, a cerut sprijinul Laboratorului de Criminalistică al Poliției din Madrid. Laboratorul din capitala Spaniei va verifica mostrele luate în timpul unei inspecții anterioare asupra epavei avionului, a precizat procuratura. Partidul Lege și Justiție (PiS), aflat din octombrie la guvernare în Polonia, a creat o comisie specială. Formațiunea politică este condusă de Jarosław Kaczyński, fratele geamăn al președintelui Lech Kaczyński, care a murit în tragedia de la Smolensk. PiS a contestat un raport oficial privind prăbușirea avionului, redactat de precedentul guvern polonez. În respectivul raport se menționau o serie de erori comise atât de partea poloneză, cât și de angajații ruși ai turnului de control de pe Aeroportul Militar din Smolensk.
Un raport realizat de Rusia consideră că responsabilitatea este în totalitate a părții poloneze. În ciuda mai multor solicitări adresate de Varșovia, Rusia a refuzat să returneze Poloniei epava.