Un raport al Asociaţiei „Asistenţă şi programe pentru dezvoltare durabilă - agenda 21” relevă faptul că populaţia se implică la un nivel scăzut în luarea unor decizii administrative şi este interesată aproape exclusiv de rezolvarea propriilor probleme în relaţia cu administraţia publică. Prin intermediul unui proiect promovat de asociaţie denumit „Transparenţă şi participare în administraţia publică”, ce beneficiază de finanţare din partea Uniunii Europene prin programul PHARE 2005, se arată că una dintre cele mai des practicate forme de implicare cetăţenească la viaţa publică este participarea la vot. Atît în viziunea cetăţenilor (23%), cît şi a funcţionarilor publici (58%), depunerea unei petiţii constituie forma de participare cel mai frecvent folosită. „Ne-am propus să susţinem reforma din administraţia publică. În 18 instituţii publice, modelele europene s-au putut adapta la administraţia din România. Acest proiect a demarat prin agenda 21 şi are ca scop sesizarea instituţiilor publice pentru informarea cetăţenilor şi stimularea participării cetăţenilor la deciziile administrative” a declarat preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, Jozsef Birtalan, cu ocazia conferinţei finale a proiectului privind transparenţa şi participarea în administraţia publică. Potrivit concluziilor raportului, monitorizarea s-a realizat în 18 instituţii publice din cinci oraşe (Bacău, Bucureşti, Hunedoara, Sibiu şi Teleorman) şi a presupus un proces de autoevaluare a instituţiilor în cauză şi o evaluare venită din partea societăţii civile, realizată cu sprijinul a 32 de voluntari. La prezentarea raportului final al proiectului a fost lansat şi ghidul de bune practici, care prezintă exemple referitoare la modul în care instituţiile publice colaborează cu societatea civilă pentru promovarea unor principii de bună guvernare şi participare la luarea deciziilor la nivel local. Proiectul „Transparenţă şi participare în administraţia publică” a fost desfăşurat pe o perioadă de zece luni, între 1 decembrie 2007 şi 30 septembrie 2008, şi are ca scop schimbarea de mentalitate şi atitudine a unor funcţionari publici în relaţia cu cetăţenii, creşterea rolului societăţii civile în promovarea principiilor din administraţia publică, experimentarea şi în România a nivelului Consiliului Europei de evaluare a transparenţei instituţionale şi a nivelului de participare a cetăţenilor la viaţa publică (metoda C.L.E.A.R.).