Portretul, temă de excepţie în creaţia plasticienilor români

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Portretul, temă de excepţie în creaţia plasticienilor români

Cultură 01 Februarie 2007 / 00:00 2086 accesări

De-a lungul timpului, diferite teme, de la naturi statice, peisaje marine sau citadine, pînă la compoziţii cu personaje sau portrete au reprezentat puncte de interes pentru plasticienii români. În periplul prin sălile Muzeului de Artă din Constanţa, vizitatorii pot admira numeroase portrete realizate de artişti plastici autohtoni, mai ales de cei care au creat în perioada modernă sau contemporană. La etajul întîi al instituţiei muzeale este expus, în cadrul expoziţiei "Dinu şi Sevasta Vintilă", tabloul "Fetiţă în albastru", portret realizat de pictorul Sava Henţia, pictură care redă în întregime imaginea unei fetiţe, îmbrăcată într-o rochie albastră, surprinsă într-un cadru decorativ, presărat cu flori. Tot la etajul întîi este expus şi tabloul "Femeie citind", creaţie a pictorului Ipolit Strîmbu, portretul de femeie fiind marcat de accente de lumină. "Este specific pentru Ipolit Strîmbu să delimiteze umbra de lumină. Culorile complementare se exaltă una pe cealaltă, fizionomia personajului ilustrat decupîndu-se armonios de cadrul decorativ al fundalului", a explicat muzeograful Alexandra Radu. Lucrarea "Femeie de serviciu", portret pictat de plasticianul George Demetrescu Mirea, este realizat într-o atmosferă de griuri colorate, exaltate de rozul bluzei personajului surprins în profil. Tot din creaţia pictorului George Demetrescu Mirea face parte şi tabloul "Portret de femeie", realizat în manieră academistă, uşor spontană, care nu descrie exact vestimentaţia personajului sau spaţiul ambiental.

Artistul plastic Iosif Iser este prezent pe simezele Muzeului de Artă cu mai multe portrete, printre cele mai reprezentative numărîndu-se "Arlechin", "Portret de spaniolă", "Tătăroaice în repaus" şi "Tătăroaice la Silistra". Personajele din creaţia lui Iosif Iser au fizionomia foarte bine accentuată, cu contururi închise, vestimentaţiile lungi fiind desenate geometric, curbele odaliscelor sau unghiurile accentuate ale arleghinilor fiind însoţite, îndeosebi, de tonuri de albastru brun. Portretul intitulat "Peticar", pictat de Octav Băncilă, este foarte expresiv, fizionomiile sînt încărcate de semnificaţii. "Subiectele simple ale vieţii de la ţară, atitudinile casnice modeste sînt realizate în dominante de brunuri, culori grave, în contrast cu bogăţia expresiei plastice", a explicat Alexandra Radu. Gheorghe Petraşcu este prezent şi el în galeria de portrete cu lucrarea "Femeie pe gînduri", portret compus pe orizontală, cu accente de negru, dar şi cu sclipiri de roşu şi albastru. Pictura "Turc", creată de Ştefan Popescu, ilustrează un portret realizat într-o manieră monumentală. Mîinile expresive sînt aşezate în prim plan, iar portretul surprins în profil este impresionant. Realizat sub influenţa Art Nouveau-lui, portretul "Femeie în roşu", pictat tot de Ştefan Popescu, accentuează decorativismul specific curentului menţionat. "Fetiţă la pupitru" şi "Fetiţă cu păpuşă" sînt două creaţii ale plasticianului Ştefan Dimitrescu, care surprind universul infantil, presărat de simboluri specifice minunatului univers al copilărei. "Un cadru atît de frumos descris, cu draperii, masa de scris, păpuşa, face din cele două lucrări exemple de dragoste atît pentru pictură, cît şi pentru semeni", a adăugat muzeograful Alexandra Radu. Pictorul Nicolae Tonitza, prieten bun cu Ştefan Dimitrescu, este prezent pe simezele Muzeului de Artă cu o serie de portrete, printre care se numără "Fetiţa acrobatului", "Cap de femeie", "Cap de fetiţă", "Tătăroaică cu copil", "Tătăroaica Demira", "Fetiţă citind", "Tătăroaică în albastru", toate lucrări de excepţie. Din panoplia lucrărilor de acest gen fac parte şi creaţii ale plasticienilor Francisc Şirato, Horia Bernea, Sever Burada, Olga Greceanu, Constantin Piliuţă, Octav Angheluţă, Camil Ressu, Petre Bulgăraş, Eustaţiu Stoenescu, Sabin Pop, Tache Papatriandafil, Marius Bunescu, Alexandru Ciucurencu, Corneliu Baba şi Marcel Iancu, realizate în diverse tonuri de culori şi diferite tehnici de abordare.

Taguri articol


12