Portul Constanţa a fost, este şi va rămâne una dintre castanele fierbinţi ale României. Focul în care arde respectiva castană are, deloc întâmplător, culoarea galben-portocalie (sic!). Spunem asta pentru că, dacă ştii şi vrei să o scoţi din foc şi faci ceva cu ea, nu te lasă alţii, pentru că, logic, o preferă fierbinte şi... în culorile mai sus amintite. Clar, e de bonton să ai „legături cu Portul”. Cam aşa s-au derulat lucrurile, în ultimii ani, în Port. Miniştrii Transporturilor (vezi doar Berceanu şi Orban, ca să nu săpăm mai mult) care aveau interese directe legate de Port îşi puneau omuleţii coloraţi prin diferite posturi-cheie prin CN APMC pentru a putea contracara oarece iniţiative ce i-ar fi pus în poziţia de a pierde din mână iţele încâlcite ale marionetelor prinse-n hora legii, afacerilor, intereselor de familie sau doar (şi nu e puţin lucru) a ordinelor de partid. Fie pedelişti, fie penelişti (să mă ierte recte domniile lor, politicienii, că, de ceva timp, se cam confundă culorile dumnealor de partid), fie la conducerea Portului, fie la Ministerul Transporturilor, cu toţii s-au chinuit să bage beţe în roate (sau să fure vâslele, ca să fim în ton cu specificul local) celor care doreau să facă o schimbare. De ce? Simplu, s-a mai scris, s-a mai spus, dar o facem încă o dată! Unul dintre cele mai mari porturi din Europa scoate unul dintre cele mai mici profituri din lume! Adică, Portul Constanţa face, de ani de zile, profit de maximum 8 milioane de euro (în timp ce doar investiţia în digul de larg depăşeşte 150 de milioane de euro)! Atât! Şi, evident, apare pe firmamentul oricui are mai mult de doi neuroni, care şi funcţionează, fireasca întrebare: de ce? De ce Portul face un profit atât de mic când este atât de mare? Ce anume nu funcţionează sau funcţionează prea bine în imensa maşinărie pe care o asemenea structură o implică? Răspunsuri s-au tot dat de-a lungul timpului. Însă urechile celor care ar fi putut să schimbe lucrurile erau pline de... vată portocalie sau galbenă (mă rog, aici nuanţaţi dvs.), iar ordinele, în consecinţă. În această structură închisă, cu uşi păzite cu interese de o evidenţă grea, îşi face apariţia primarul Constanţei, Radu Mazăre, care bate gongul întrebărilor fireşti şi schimbărilor. În acest moment, toată haita portocalie s-a făcut galbenă de furie şi a început strategia de apărare a fiefului dat ei în păstrare de fostul ministru al Transporturilor Traian Băsescu, nimeni altul decât actualul preşedinte ilegitim al României, demis cu 7,4 milioane de voturi. Personajul în discuţie a încercat şi el să se opună sprijinindu-şi acoliţii şi veţi vedea în cele ce urmează cum.
FRÂNE PENTRU ORICE LUCRU BUN “Greu se întâmplă lucrurile în România şi greu se mişcă politicienii, care încearcă să pună frâne oricărui lucru bun”: aşa începea, în 27 noiembrie 2008, Radu Mazăre conferinţa în care anunţa un nou abuz şi o nouă mânărie a galben-portocaliilor. În această zi ar fi trebuit să se semneze protocolul prin care 20% din acţiunile deţinute de Ministerul Transporturilor (MT) la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPMC) treceau în administrarea Consiliului Local Municipal (CLM) Constanţa. Ce credeţi că s-a întâmplat în ciuda faptului că legea care reglementează acest transfer fusese deja publicată în „Monitorul Oficial“? Păi, nimic! Nimeni de la MT nu a catadicsit să îşi facă apariţia la Constanţa, încălcând astfel legea potrivit căreia protocolul trebuia semnat până la un termen dat, care oricum trecuse. Cum se explică gestul celor de la MT? Simplu: dacă Primăria intra la CNAPMC, urma să afle multe lucruri despre care cei de la centru sperau să rămână în întuneric, cum ar fi: organigrama suprasaturată, salariile uriaşe către unii dintre angajaţi şi abuzurile şi averile directorilor Portului. „Guvernanţilor nu le convine intrarea noastră în acţionariatul Portului pentru că putem verifica modul în care se cheltuieşte banul public şi nu vor putea aranja profitul aşa cum vor ei”, afirma, atunci, Mazăre. Înainte, însă, ca legea să ajungă să fie publicată în MO, Băsescu a tras şi el marioneta galben-portocalie de iţe, doar, doar va reuşi să-şi păstreze Portul, refuzând să promulge legea, pe care a retrimis-o în Parlament spre reexaminare. La jumătatea lunii septembrie, însă, Senatul a respins cererea de reexaminare a şefului statului. La sfârşitul lunii octombrie 2008, vomitând probabil, Băsescu a fost obligat să promulge legea.
PIEDICILE CONTINUĂ Şi piedicile au continuat, interesele au crescut, numele mari sau mai mici s-au succedat pe la MT, unii având şi replici în spaţiul public, alţii nu. Notabil ar fi faptul că niciuna dintre aceste voci nu a avut, de-a lungul timpului, niciun argument logic şi sustenabil împotriva trecerii pachetului de acţiuni la CLM. Şi, cum istoria este ciclică, iar politica îşi înghite propria-i coadă, în Anno Domini 2014, Constanţa se confruntă cu fix aceeaşi problemă. Desigur, şi cu fix aceleaşi declaraţii şi, desigur, cu fix aceleaşi nonargumente şi, desigur, cu fix aceleaşi prostii.
AOLEU, MUICĂ, ĂŞTIA DE LA CONSTANŢA VOR SĂ IA PORTUL! Acum, castana fierbinte, în principiu aceeaşi, este trecerea a încă 13% din acţiunile deţinute de MT la CLM. Ţipete, răcnete, urlete, pedelişti şi penelişti tăvălindu-se în chinuri şi stuchind, ca posedaţi, în toate direcţiile, mistificând şi aberând grobian, doar, doar vor fi lăsaţi în pace să-şi vadă de propriile interese şi afaceri, că, de’, timp de mulţi ani le-a mers excelent: Portul Constanţa face profit de 8 milioane de euro, ei şi firmele lor sau la care sunt acţionari se duc în sume de peste 20 de milioane de euro. Păi dvs., dragi cititori, nu v-ar conveni? Pe bune, acuma. Aolică, muică, ăştia de la Constanţa vor să ia Portul! Pe lângă faptul că Portul, ca întreg de sine stătător, ar fi cam greu de dus, vom explica încă o dată ce înseamnă această majorare a pachetului de acţiuni deţinut deja de CLM şi la ce anume se referă îndelung hulita privatizare. Mai întâi, înseamnă mai mulţi bani pentru constănţeni, înseamnă că cetăţenii care plătesc taxe şi impozite în acest oraş ar trebui să poată să profite de faptul că la Constanţa este Port, care ar putea să aducă bani frumoşi constănţenilor, dar nu o face pentru că interesele îngemănate cromatic galben-portocaliu fac suficiente afaceri superbănoase pentru ele şi atât. Banii pe care municipalitatea îi va primi în urma acţiunilor deţinute la CN APMC vor fi folosiţi pentru a majora subvenţia la căldură. „Iniţial, am spus că o parte din banii pe care îi vom lua din Port îi vom folosi pentru majorarea subvenţiei şi vom scădea factura la energie termică pentru iarnă. Între timp, speram că vom prelua CET şi vom găsi un investitor care să scadă gigacaloria, dar văd că povestea asta mai durează. Aşa că TOŢI banii pe care o să-i luăm în urma acţiunilor pe care noi le avem în Port o să-i introduc în subvenţionarea populaţiei pentru plata energiei termice. Nu am finalizat încă toate calculele, dar vor scădea facturile cam cu 20%, 25% şi, în plus, vor mai fi în jur de 30.000 de familii subvenţionate”, a declarat, ieri, primarul Mazăre.
POVESTEA CONTINUĂ Şi povestea continuă: aoleu, muică, privatizează ăştia Portul şi noi rămânem cu buza umflată! Nu Mazăre privatizează Portul, cât despre buza umflată… e posibil. Privatizarea se referă la 14% din pachetul de acţiuni deţinut de MT. Şi, dacă luăm în considerare faptul că CLM Constanţa primeşte 13% din acţiuni tot de la MT, înţelegem ţipetele şi răcnetele port-intenţionaţilor. Cu cât mai multe acţiuni zboară de la MT, cu atât mai mică va fi influenţa angajaţilor săi mânjiţi cu galben-portocaliu. Cu cât va fi mai mică influenţa, cu atât mai puţine vor fi contractele prelungite în Port şi răspunsurile pe care instituţia va fi obligată să le dea investitorilor care vor cumpăra, la bursă, acţiunile Portului Constanţa. Teribil de logic, nu?
„MIZA ÎN PORT ESTE MARE” De ce este aşa o mare jale în Port şi de ce nu vor operatorii portuari să se modifice structura acţionariatului CN APMC (MT)? Acolo sunt prezervaţi, în răşină de cea mai bună calitate, cei care pun ştampile şi dau telefoane la MT întru uşurinţa afacerilor şi înmulţirea banilor acestei categorii aparte de cetăţeni de „zonă liberă”. Unul dintre cele mai tari avantaje pentru sus-numiţii operatori portuari este tariful de utilizare a terenurilor din Port, care este nemodificat de un sfert de secol, mai precis de 24 de ani. „Miza în Port este mare. Operatorii din Port, cu patronii lor milionari, nu doresc ca acest pachet de acţiuni, de 13%, să vină la Primărie, iar restul să se privatizeze, pentru că domnii doresc să menţină în continuare contractele de utilizare a terenurilor cu statul. Şi asta pentru că marii operatori din Port plătesc în 2014 aceleaşi tarife ca în 1990. Firmele pe care le ştiţi au profituri după cum urmează: 8 milioane, 11 milioane de euro şi ei plătesc la stat 0,05 euro/mp, teren aflat la cheu, lângă apă, care în mod normal e mult mai scump. La ora actuală, Portul, când scoate la licitaţie un teren, îl scoate de la 1 euro/mp în sus. Deci, diferenţa este colosală (2.000%!!!). Aşa se face că veniturile Portului sunt în jur de 8 milioane - atât de mici... Când s-au privatizat operatorii, acum peste 20 de ani, spuneau că statul e un prost administrator şi că trebuie vândute societăţile şi le-au privatizat. Acum, cu societăţile lor private, vor să rămână în contract cu statul, pentru că e mai uşor să te duci la minister şi să nu-ţi modifice nimeni tariful şi să plăteşti tot atât ca acum 24 de ani”, explică Mazăre.
Cu alte cuvinte, o singură firmă din Port - şi nu neapărat una mare - face, într-un an, profit cât întreg Portul Constanţa. Pe bune? Asta nu pare să-i supere deloc pe cei care profită de un sfert de secol de acest sistem extrem de păgubos pentru Constanţa. “Ei nu sunt speriaţi de Primărie, ci de faptul că MT nu va mai avea control, iar ei nu-şi vor mai putea face aranjamentele cu pedeliştii şi cu peneliştii de la Port. Că dacă intră acţiunile pe bursă şi, implicit, privaţii, o să fie luaţi la întrebări: de ce plătiţi, bă, ca acum 24 de ani prin prelungire de contract? Acţiunile se listează pe bursă şi e normal ca privaţii, dacă au băgat bani, să fie interesaţi de creşterea profitului şi de mişcările de trafic”, a mai declarat primarul Constanţei.
La începutul lunii martie, primarul Radu Mazăre anunţa că a primit asigurări de la premierul României, Victor Ponta, şi de la ministrul Transporturilor, Dan Şova, că autorităţile vor primi rapid acţiunile de la CNAPMC. „Portul Constanţa, pentru că este un loc atât de important pentru România, pentru toată Europa, pentru ceea ce vrem să facem, noua Cale a Mătăsii, trebuie să îmbine autoritate locală, autoritate centrală şi investitori privaţi. O să listăm la bursă acţiunile Portului, o să avem investitori privaţi, o să avem participaţie minoritară a Guvernului şi participaţie minoritară a autorităţii locale. Aşa se întâmplă în toate marile porturi europene şi aşa funcţionează lucrurile bine”, declara, atunci, Ponta.