Poveştile mărţişorului, narate de copii

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Poveştile mărţişorului, narate de copii

Cultură 26 Februarie 2010 / 00:00 687 accesări

La galeria de artă „Amfora” din cadrul Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Constanţa, primăvara a sfidat luna februarie printr-o avalanşă de zâmbet şi veselie. Soarele şi bucuria de a trăi s-au reflectat pe chipurile copiilor, care au poposit, ieri, la „Amfora”, pentru a spune povestea Mărţişorului, dar şi pe cea a capricioasei Baba Dochia, cea cu nouă cojoace.

Zeci de copiii „s-au întrecut” în a câştiga admiraţia şi simpatia celor prezenţi prin programele artistice pe care le-au pregătit. Mărţişoarele, obiectele-simbol care au prilejuit întâlnirea, s-au situat, ieri, în plan secund, întreaga atenţie fiind îndreptată către cei care au vestit anotimpul renaşterii, copiii şi adolescenţii de la şcolile cu care CJCPCT a încheiat parteneriate de promovare.

Programul artistic a debutat cu un moment de inspiraţie... niponă, dublat de un emoţionant recital de poezie. Un moment deosebit l-a constituit „Povestea Anotimpurilor”, narată de elevii clasei I step-by-step de la Şcoala „I. C. Brătianu”, coordonaţi de învăţătoarea Oana Bohălţeanu. Cu gingăşia specifică vârstei inocenţei, ei au prezentat geneza primăverii, aducând în scenă personaje care reflectă armonia naturii: firul verde de grâu, Soarele, norişorul, vântul, dar şi personaje mitice precum capricioasa Baba Dochia şi harinca sa noră. Colegii lor mai mari au prezentat un alt moment artistic, populat de personaje de poveste: iarna cea orgolioasă, ghiocelul, blânda primăvară, albinuţe şi greieraşi.

Îmbrăcate în costume populare, eleve claselor a VI-a şi a VII-a, de la Şcoala nr. 11, coordonate de profesoara de limba română Paraschiva Mastacan, au spus legenda mărţişorului, bazându-se pe date ştiinţifice, cercetări arheologice care atestă folosirea acestui obiect, pe teritoriul ţării noastre, încă de acum 8000 de ani. La origine o monedă perforată - de aramă, argint sau aur, în funcţie de poziţia socială a celui care o purta - prin care era trecut firul roşu-negru sau alb-roşu, mărţişorul a sfidat timpurile, păstrându-şi menirea de mesager al primăverii. În încheierea manifestării, elevii Şcolii nr. 23 „Constantin Brâncoveanu” au prezentat o legendă a mărţişorului sau a „marţului”, în dialectul aromân.

Copiii s-au întrecut şi în crearea mărţişoarelor. Cu o imaginaţie debordantă, ei au dovedit că sunt talentaţi, dar şi buni prieteni ai naturii. Micile creaţii din materiale ecologice: seminţe de floarea soarelui, de dovleac, susan, coji de fistic, paste făinoase sau foi de porumb, însoţite de tradiţionalul fir alb-roşu au concurat la capitolele frumuseţe şi inedit. Elevii Cercului de pictură din Murfatlar, coordonaţi de prof. Maria Goşoiu - cărora li se alătură, cu creaţii inedite eleva Liceului Traian, Andrei Ioana - au adus un plus de culoare, prezentând pe simezele „Amforei” desene. Cei care au spus „Povestea mărţişorului” provin şi de la şcolile: „Remus Opreanu” „Ion Jalea”, „Gheorghe Ţiţeica”, Dimitrie Ştiubei”, Şcoala cu clasele I-VIII nr. 8, Liceul „Ovidius”, Şcoala „Gala Galaction” Mangalia, Cercul de creaţie al şcolii „Ioan Atanasiu” din Lipniţa şi de la grădiniţele constănţene: „Amicii” „Mugurel”, „Gulliver”şi „Lumea Poveştilor”, precum şi de la grădiniţa „Aurel Marinescu” din Cobadin.

Taguri articol


12