Prea mulţi poştaşi, prea puţine scrisori

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Situaţie dificilă Rămân fără salarii

Prea mulţi poştaşi, prea puţine scrisori

Eveniment 14 Mai 2013 / 00:00 1060 accesări

Din cauza evoluţiei tehnologice, multe meserii au făcut primii paşi pe calea către dispariţie. Printre acestea, s-ar părea că se înscrie şi meseria de poştaş. Poştaşii? Îi ştiţi, îmbrăcaţi în uniforme, încălţaţi comod şi umblând, fie vară, fie iarnă, cu nelipsitele genţi enorme, negre, din piele, atârnate oblic pe spate, de unde şi vorba „porţi geanta ca poştaşul”. Purtători de veşti bune sau rele, de bani, de documente oficiale, de cupoane de pensii, de vederi de la cei dragi, de scrisori, poştaşii sunt una dintre legăturile pe care le avem cu lumea, fac parte din familie, le ştiu pe toate, cu bune, cu rele, intră, beau o cafea, povestesc ce s-a mai întâmplat la vecinul, cine ce veşti proaste a mai primit, cine a mai divorţat sau s-a mai căsătorit... Nu este exagerat să spunem că poştaşii sunt un soi de hărţi sociale ambulante ale cartierelor de care răspund, un soi de arhive vii ale poveştilor oamenilor din acele locuri. De aproximativ două decenii însă, internetul, poştaşul virtual, ne-a intrat în case şi îşi face, de acolo, de pe birou, meseria, aproape la fel de bine ca cel în carne şi oase. Multe dintre operaţiunile efectuate de poştaşi au fost înlocuite acum de internet, prezent în peste 60% din gospodăriile din România. Această înlocuire treptată dar sigură a serviciilor poştale live cu cele virtuale nu a trecut neobservată de conducerea Poştei Române, care a recunoscut, ieri, într-un punct de vedere oficial, că aceştia sunt... prea mulţi!

PROTESTE DISPERATE Peste 1.000 de poştaşi au protestat ieri, la nivel naţional, faţă de noile acte adiţionale la Contractele Colective de Muncă, care au ca efect diminuarea salarizării lunare. „Oamenii au primit astăzi (luni - n.r.) actele adiţionale la Contractele Colective de Muncă, prin care norma de lucru este redusă, în funcţie de caz, la numai patru sau şase ore. Consecinţa directă a acestui fapt este scăderea salariului lunar, unii dintre angajaţi ajungând să primească salarii de numai 500 lei\", a declarat Cristian Iancu, secretar general adjunct la Federaţia Sindicatelor din Poştă şi Telecomunicaţii.

EXCEDENT DE PERSONAL Pe de altă parte, înşişi reprezentanţii sindicatelor recunosc existenţa unui excedent de personal în unităţile poştale raportat la volumul de muncă realizat la nivelul companiei, se arată într-un punct de vedere al Companiei Naţionale „Poşta Română” (CNPR), remis, ieri, mass media, în contextul protestelor spontane organizate la nivelul unor subunităţi poştale. Potrivit CNPR, volumul prestaţiilor poştale a scăzut continuu în perioada 2009-2012, înscriindu-se într-un trend global determinat de evoluţia tehnologică şi dezvoltarea comunicaţiilor online. „Conducerea CNPR a încheiat cu Sindicatul Lucrătorilor Poştali din România (SLPR), în luna septembrie 2012, un acord ce prevedea, printre altele, aplicarea rezultatelor normării efectuate în anul 2011. În data de 15 octombrie 2012, conducerea Poştei Române şi sindicatul poştal au convenit, de comun acord, culegerea datelor de trafic aferente lunilor septembrie şi octombrie 2012, în vederea estimării necesarului de personal de exploatare poştală, precum şi pentru gradarea agenţiilor poştale. Rezultatele normării au fost verificate împreună cu reprezentanţii sindicatelor care recunosc înregistrarea unui excedent de personal raportat la volumul de muncă realizat la nivelul companiei”, se notează în comunicat. CNPR menţionează, totodată, faptul că a căutat, de comun acord cu salariaţii, soluţii pentru a păstra echilibrul între drepturile salariale şi volumul real de activitate, având în vedere diferenţele semnificative faţă de valorile reale cu privire la distanţele parcurse de personal şi corelându-le cu scăderea numărului de prestaţii poştale. „Ponderea cheltuielilor salariale raportată la veniturile companiei a crescut, în perioada 2009-2012, de la 63% la 71%. Media europeană în cadrul administraţiilor poştale este de circa 51%. Cheltuielile ridicate cu salariile afectează competitivitatea companiei în contextul liberalizării pieţei serviciilor poştale, survenită începând cu data de 1 ianuarie 2013. Conducerea Poştei Române a luat decizia ca, începând cu acest an, evaluarea şi cuantificarea datelor de trafic şi a volumului de prestaţii poştale să se realizeze periodic, de două ori pe an. Astfel, se va îmbunătăţi nivelul calitativ şi eficienţa serviciilor poştale, optimizând activitatea companiei şi asigurând corelarea între drepturile salariale şi volumul de muncă prestat”, conform CNPR. În acest context, şeful Oficiului Judeţean de Poştă (OJP) Constanţa, Ion Mişcoci, a declarat că, la Constanţa, nu au fost proteste şi că, din păcate, excedentul de lucrători poştali este real. “Aşa este, din păcate. Potrivit celor mai recente statistici şi date, în ultimii trei ani, prestaţiile poştale au scăzut destul de mult. Însă, toţi cei care au probleme acum ar putea, prin normarea de la finalul anului, să revină la normal. Este o situaţie dificilă”, a declarat Ion Mişcoci.

Taguri articol


12