Reprezentantul Guvernului Boc V în judeţul Constanţa, Claudiu Palaz, este prins, din nou, pe picior greşit, demonstrând că are mari lacune în ceea ce priveşte legislaţia din România. Mai mult decât atât, prin deciziile luate, Palaz nu face altceva decât să se opună politicii Guvernului care l-a numit, o premieră în România, mai exact să împiedice descentralizarea Sănătăţii. “Cetăţeanul Palaz, prefect al Guvernului Boc V, a lansat în cursul zilei de ieri (22 septembrie – n.r.) o nouă minciună gogonată, cum că el a anulat dispoziţia preşedintelui Consiliului Judeţean Constanţa (CJC) privind numirea şefilor de secţii la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa (SCJU)!”, a declarat preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu. Oficialul CJC a dat exemplu, în acest sens, art. 19, al.1, lit.e, din Legea 340/2004 republicată, invocată chiar de acesta, respectiv “Prefectul verifică legalitatea actelor administrative ale Consiliului Judeţean, ale Consiliului Local sau ale Primarului”. Dispoziţia nr. 806/2010, fiind un act aministrativ emis de preşedintele CJC, nu se încadrează în temeiul invocat, preşedintele CJC nefăcând parte din cele trei autorităţi locale precizate expres în chiar textul legii menţionate anterior. “Minciuna este demascată şi de articolul 115 din Legea 215/2001, a administraţiei publice locale, republicată, a administraţiei publice locale, art. 1, care precizează că dispoziţiile preşedintelui CJC nu se comunică prefectului, iar în al. 7 al aceluiaşi articol se stipulează obligatoriu faptul că numai “dispoziţiile primarilor, hotărârile consiliilor locale şi hotărârile consiliilor judeţene sunt supuse controlului de legalitate al prefectului”, explică Nicuşor Constantinescu. El a adăugat că “aşa-zisul atac în Contencios al prefectului Palaz este evident un nou abuz în serviciu, care, aşa cum v-am demonstrat, nu produce nici un efect legal, doar panică şi deziluzii în rândul cetăţenilor judeţului, abuz în serviciu pentru care am depus deja o nouă plângere penală”.
PREFECT ATIPIC. Preşedintele CJC a continuat seria reproşurilor la adresa reprezentantului Guvernului în teritoriu, sesizând că Palaz nu are habar nici de art. 19, lit. b, din Legea 340, unde se precizează că “este obligat să dispună măsuri necesare pentru realizarea, în judeţ, a obiectivelor din Programul de Guvernare”. Mai mult decât atât, potrivit lit. a), din legea menţionată, prefectul “e obligat să asigure aplicarea şi respectarea Constituţiei şi a legilor şi hotărârilor de Guvern”, nu să procedeze invers, încălcând Constituţia şi voinţa Guvernului de descentralizare în domeniul Sănătăţii!”. “Conform Constituţiei, statul garantează asigurarea sistemului de sănătate tuturor cetăţenilor români”, subliniază Constantinescu, precizând că, în fapt, “actele abuzive ale prefectului Palaz şi modul în care “aplică” respectarea acestui deziderat în judeţul Constanţa împiedică îmbunătăţirea condiţiilor de asistenţă de sănătate, acţionând contrar voinţei declarate a Guvernului care l-a numit (!?)”.
„NU EXISTĂ, ÎN ROMÂNIA, DIN 2008, ŞI PÂNĂ ASTĂZI, VREUN PREFECT CARE SĂ FI ATACAT O DISPOZIŢIE A UNUI PREŞEDINTE DE CONSILIU JUDEŢEAN, EL E PRIMUL DIN LUME. ATUNCI CÂND S-A MODIFICAT LEGEA ŞI PREŞEDINŢII DE CONSILII JUDEŢENE AU CANDIDAT UNINOMINAL, S-A ANULAT PREVEDEREA VECHE PRIN CARE, ÎNAINTE DE 2008, SE PUTEA CONTROLA ŞI DISPOZIŢIA PREŞEDINTELUI DE CONSILIU JUDEŢEAN”
„Cunoscând starea de nemulţumire a cetăţenilor judeţului vizavi de slaba calitate a actului medical în SCJU, precum şi lipsa banilor, inclusiv pentru medicamentele necesare bolnavilor, ne aşteptam ca prefectul să obţină banii de la Guvernul României pentru această unitate spitalicească, nu să blocheze ilegal descentralizarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor medicale ale SCJU”, a adăugat, indignat, preşedintele CJC. “Îi asigur încă o dată pe cetăţenii judeţului Constanţa că nu voi avea nicio ezitare şi că voi face împreună cu echipa mea tot ce este omeneşte şi profesional posibil pentru ridicarea calităţii actului medical din SCJU, cu toată opoziţia celor ce îşi pierd privilegiile şi avantajele materiale avute în dispreţul sănătăţii cetăţenilor!”, asigură preşedintele CJC.
URMEAZĂ EVALUĂRILE ÎNTREGULUI PERSONAL. Nicuşor Constantinescu a promis, de asemenea, că, în cel mai scurt timp, va aduce comisii de experţi ai Colegiului Medicilor din România la Constanţa, care să evalueze cât se poate de corect întreg personalul medical, iar în cazul în care se constată faptul că un cadru medical nu are pregătirea necesară unui spital de urgenţă, acesta va părăsi unitatea. “Ştim cu toţii că în spital profesează şi medici slab pregătiţi, medici care nu fac cinste Sănătăţii locale, aşa că pe aceştia trebuie să-i eliminăm, iar constănţenii să nu mai aleagă trenul spre Bucureşti când vine vorba de un consult medical. De ce sunt atât de indignaţi? Cei care au fost şefi de secţii au condus ani la rând. Ce au realizat? Murea lumea cu zile. De ce nu se spune nimic de indicele de calitate, de performanţă? Ştim de la cetăţeni că sunt foarte nemulţumiţi”, spune şeful CJC. Tocmai pe acest motiv CJC a acceptat să preia SCJU, să salveze cea mai mare unitate sanitară din judeţ.
LA SCJU, INDICE LA NIVELUL LUMII A TREIA. Nicuşor Constantinescu a mai precizat că singurul indicator al UE de stabilire a actului medical, indicele case-mix, este la nivelul lumii a treia la SCJU. “Când pui indicele de case-mix pe fiecare secţie, care este singurul indicator al UE de stabilire a actului medical, nici la Mizil, nici în ţările din lumea a treia nu există asemenea indici de case-mix. Ăsta e adevărul din Spitalul Judeţean Constanţa. La noi este de 0,67, în loc de 2,67, cum este în multe alte spitale”, a afirmat Constantinescu.
ŞEFII PROPUŞI, PĂSTRAŢI DOAR DACĂ MERITĂ. Şeful CJC a precizat că cei 21 de şefi de secţie numiţi în 23 august au o perioadă de trei luni în care trebuie să îşi demonstreze calităţile de manager, iar în cazul în care nu-şi vor duce la îndeplinire sarcinile, vor fi înlocuiţi. “Au o perioadă de trei luni de probă, nu înseamnă că sunt bătuţi în cuie. Mandatul lor e să eficientizeze actul medical. Au un termen de trei luni, nu funcţionează, îi schimbăm, cu sau fără recomandarea facultăţii”, a explicat Constantinescu. Reamintim că, în urma reorganizării SCJU, au mai rămas 21 de secţii din cele 44 existente, iar numărul de paturi a fost redus de la 1.300 la 1.065.
FĂRĂ 500 DE MILIARDE LEI. Dacă în 2009, Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Constanţa aloca SCJU aprox. 1.350 de miliarde lei, în 2010, suma a fost aproape înjumătăţită. „Bugetul alocat de Casă a rămas la aprox. 840 miliarde de lei. Şi toate astea sub comanda Guvernului Boc V. Ce putem face în aceste condiţii? Nu mai avem niciun ban. Asta încercăm să facem, să eficientizăm activitatea. În caz contrar, chiar am fi fost nevoiţi să închidem spitalul. Şi aşa, pacienţii sunt nevoiţi să aducă medicamente şi materiale sanitare de acasă”, a mai precizat preşedintele CJC. Cât priveşte nemulţumirea oamenilor care asigurau paza, Nicuşor Constantinescu a motivat că în spital era un permanent „trafic”, un adevărat comerţ ambulant. „De ce nu au vrut să rămână la Zip (firma care asigură în prezent paza spitalului – n.r.) atunci când li s-a propus? Vă spun eu, nu mai plecau acasă după o zi de lucru cu două milioane de lei, bani care erau luaţi de la vizitatori”, mai spune preşedintele CJC.
POSIBIL REFERENDUM. De asemenea, oficialul a infirmat zvonurile potrivit cărora studenţii nu mai sunt acceptaţi la patul bolnavilor pentru a învăţa. Pe de altă parte, pentru a vedea dacă SCJU merită să rămână cu statutul de clinic, preşedintele CJC a menţionat că va face un sondaj de opinie, poate chiar şi un referendum, ocazie cu care locuitorii oraşului să fie întrebaţi dacă a crescut calitatea actului medical la SCJU de când acesta a devenit clinic, în caz contrar, să se renunţe la statut.