Premierul Turciei critică serialul ”Suleyman Magnificul”

Imaginaţie inflamată

Monden 29 Noiembrie 2012 / 00:00 777 accesări

Unul din cele mai vizionate seriale la televiziunea turcă, ”Muhtesem Yuzyl - Suleyman Magnificul - Sub domnia iubirii”, nu îl numără printre fanii săi şi pe premierul Recep Tayyip Erdogan. Acesta a criticat producţia de televiziune care intră în intimitatea lui Suleyman Magnificul, considerând că este împotriva istoriei şi a bunelor obiceiuri musulmane. Serialul prezintă domnia celui mai celebru sultan al Imperiului Otoman (1520-1566) cu campanii militare, intrigi de palat şi rivalităţi de harem. Milioane de spectatori nu pierd niciun episod în Turcia, în ţările Maghrebului sau din Europa de Est, unde a fost vândut serialul. Însă această cronică romanţată şi decadentă, care îl arată pe Suleyman cu un pahar de alcool în mână sau distrându-se cu favoritele, nu este pe placul premierului turc, care s-a referit în acest context şi la cei care îi critică politica externă. ”Ei se întreabă de ce ne ocupăm de ce se întâmplă în Irak, Siria sau Gaza. Ne interesează tot ce este legat de strămoşii noştri. Strămoşii noştri sunt cunoscuţi acum doar prin ”Suleyman Magnificul” dar nu este Suleyman pe care îl ştim noi”, a comentat premierul islamist. ”Sultanul şi-a petrecut 30 de ani din viaţă pe cal, nu în palat, aşa cum arată serialul. Îi dezaprob şi îi învinuiesc pe realizatorii acestor seriale şi pe deţinătorii acestui canal TV”, a afirmat premierul, adăugând că ”aceia care se joacă cu valorile poporului trebuie să primească o lecţie”.

Premierul turc nu este primul care critică filmul, atacat încă de la începutul difuzării, deopotrivă de clerici şi oameni politici. Săptămâna trecută, Bulent Arinc, unul din vicepremierii Cabinetului islamist-conservator a intervenit, la rândul său, în cadrul unei dezbateri consacrate bugetului audiovizualului, spunând: ”Cei care vor să ne umilească strămoşii şi valorile pe ecranele televizoarelor trebuie să fie sancţionaţi într-un fel sau altul”. La începutul anului, organismul de monitorizare a audiovizualului a avertizat postul de televiziune Star TV pentru atingere adusă vieţii private a sultanului, în urma miilor de plângeri adresate de cetăţeni. Producătorii serialului s-au apărat spunând că filmul prezintă una din faţetele sultanului şi măreţia pe care o întruchipează. Au reamintit şi că gustul lui Suleyman pentru vin este atestat istoric. Criticile formulate de premier nu au trecut neobservate în rândurile opoziţiei, care vede în intervenţia premierului Erdogan o lovitură dată moştenirii laice a fondatorului Republicii Turce, Mustafa Kemal Ataturk. ”Nu ştiam că premierul are printre îndatoriri supervizarea emisiunilor de televiziune”, a comentat vicepreşedintele principalului partid de opoziţie, CHP, Umut Oran.

12