Preşedintele Sindicatului liber din SNC, Dede Perodin: „De aceşti 33% vor beneficia toţi constănţenii, nu doar operatorii portuari”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
FNSP şi OPOP pierd teren

Preşedintele Sindicatului liber din SNC, Dede Perodin: „De aceşti 33% vor beneficia toţi constănţenii, nu doar operatorii portuari”

Eveniment 22 Mai 2014 / 00:00 4261 accesări

A mai trecut o zi, s-a îngroşat numărul celor care îi contestă pe membrii Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare pentru acţiunile cu iz politic îndreptate împotriva majorării de la 20 la 33% a pachetului de acţiuni deţinut de Primăria Constanţa în Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime (APM) Constanţa şi împotriva listării la bursă a unui pachet de 14% din acţiunile aceleiaşi companii. A mai trecut o zi şi a crescut şi numărul operatorilor portuari care se declară de acord cu transferul celor două pachete de acţiuni, în disonanţă cu Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar“ (OPOP), dirijată de Gabriel Comănescu, cunoscut ca fiind un apropiat al preşedintelui Traian Băsescu, în mandatul căruia numeroşi oameni de afaceri cu interese în port au primit facilităţi nu tocmai concurenţiale. După ce, în urmă cu două zile, liderul Federaţiei Sindicale „Trans-Conex”, Silviu Stanciu, le recomanda colegilor din FNSP mai multă luptă sindicală şi mai puţină fraternizare cu patronatele, ieri, Dede Perodin, preşedintele Sindicatului liber din Şantierul Naval Constanţa, a anunţat că forul pe care îl reprezintă nu a participat şi nici nu va participa la acţiunile de protest ale FNSP: „Sunt activităţi diferite faţă de ceea ce facem noi şi de ceea ce fac operatorii portuari la Constanţa. La proteste au participat doar câteva sindicate, iar noi ne-am dezis de acţiunile lor. Suntem de acord cu preluarea de acţiuni, pentru că de aceşti 33% vor beneficia toţi constănţenii şi nu doar operatorii portuari. Reprezentăm 1.000 de oameni. Ne-am consultat şi cu patronatul, dar nu vorbim din punctul de vedere al patronatului. Nu ştiu ce caută sindicatele la protest, pentru că acolo e problema administraţiei. Dacă tot vroiau să facă o acţiune de protest, în loc de 300 să fie 10.000 - 15.000 de salariaţi. Trebuia ca toate sindicatele din port, alături de operatori portuari şi primar, să fi stat la o masă rotundă, să fi discutat de ce vrea Primăria acest pachet de acţiuni şi de ce o parte dintre operatori nu doresc acest lucru. Noi, ca sindicat, dorim transferul, pentru că locuitorii din Constanţa vor avea facilităţi. Asta îi priveşte pe oameni. Suntem de acord cu transferul acţiunilor, dar nu suntem de acord ca doar o parte dintre oameni să beneficieze de subvenţie la plata energiei termice”.

UMEX NU SE OPUNE TRANSFERULUI Şi în mediul de afaceri se cern cei care sunt de acord cu descentralizarea portului. Marţi, primarul Constanţei, Radu Mazăre, a răspuns invitaţiilor la discuţii lansate separat de doi mari operatori portuari - Minmetal şi Chimpex - care au anunţat că nu au nimic împotriva reaşezării acţionariatului APM şi şi-au exprimat deschiderea pentru dialog. Ieri, Mazăre s-a întâlnit şi cu reprezentanţii UMEX. În urma discuţiilor, primarul a anunţat că nici acest operator nu se opune majorării pachetului de acţiuni deţinut de Primărie în APM. „Oamenii au aceeaşi poziţie pe care am constatat-o şi la ceilalţi doi operatori. Ei respectă autoritatea locală, pe cea centrală şi sunt deschişi, nu se implică. Pe ei îi interesează investiţiile, posibilitatea să facă investiţii. (...) Voi continua periplul pentru că aproape toţi operatorii din port şi-au exprimat intenţia de a discuta despre cum ar urma să se implice municipalitatea în problemele lor. Veţi constata că sunt două-trei firme care se împotrivesc: a milionarului Comănescu şi a lui Idu. Cei de la sindicate spuneau că în port lucrează în jur de 30.000 de oameni, iar la proteste sunt vreo 200. Aceşti 200 de protestatari sunt dintre angajaţii lui Comănescu, care nu plăteşte taxe în România pentru că le dă lefurile din Cipru şi nici acolo nu plăteşte taxe. Ar fi mai bine ca sindicatele să se preocupe de problema asta, pentru că săracii oameni sunt fără cărţi de muncă plătite, fără asigurări ş.a.m.d.”, a declarat primarul.

Ministrul Transporturilor, „puţin mirat“ de protestele din port

Ministrul Transporturilor, Dan Şova, susţine că este „puţin mirat“ de protestele din Portul Constanţa, pentru că a avut discuţii atât cu patronatele, cât şi cu sindicatele, în cadrul cărora a explicat situaţia din port şi ce intenţionează ministerul să facă. Dan Şova a declarat ieri, la Iaşi, într-o conferinţă de presă, că la Constanţa nu se protestează „deloc“ faţă de Ministerul Transporturilor, dar că este „puţin mirat“ de declanşarea acestor acţiuni. „Am stat de vorbă cu cei din port. Sunt puţin mirat de aceste proteste, după discuţiile pe care le-am avut. Am arătat exact ce intenţionăm să facem şi care este situaţia din Portul Constanţa. I-am întrebat şi pe cei de la patronate, şi pe cei de la sindicate dacă pot explica cum anume văd dânşii că trecerea a 13% din acţiuni de la Transporturi către Constanţa ar impieta cu ceva interesele salariaţilor sau ale operatorilor din port“, a afirmat ministrul Transporturilor. Dan Şova a precizat că afirmaţia conform căreia se doreşte trecerea portului de la Ministerul Transporturilor la Primăria Constanţa nu este adevărată. „Tot văd că se spune asta, dar nu este adevărat. Dacă trec cele 13%, Ministerul Transporturilor rămâne cu 47% din acţiuni, urmând să scoată pe bursă 14%. Dacă se vor scoate şi cele 14%, va rămâne ministerul cu 33%, Consiliul Local Constanţa cu 33%, Fondul Proprietatea cu 20%, iar 14% vor fi pe bursă“, a afirmat ministrul Dan Şova.

El a mai spus că România nu face decât să aplice principiul european privind porturile, şi anume, fie acestea să fie deţinute sută la sută de autoritatea locală, fie deţinerea în comun, în părţi egale, de către o autoritate centrală şi de o autoritate locală. „Toată lumea vorbeşte de transferul Portului Constanţa, dar portul înseamnă dane, cheiuri, macarale. Aceea este infrastructură strategică naţională, care este a statului român, în administrarea Ministerului Transporturilor, şi nu se transferă nimănui. Este domeniu public. Noi discutăm doar de transferul unui pachet de acţiuni de 13% la o societate de administrare“, a mai afirmat ministrul Dan Şova.

În acest context, la sfârşitul săptămânii trecute, premierul Victor Ponta declara că preşedintele Traian Băsescu este cel care are interese personale legate de Portul Constanţa şi nu doreşte eliminarea actelor de corupţie din acea zonă, pentru a proteja firmele care l-au ajutat în prezent şi a nu răspunde pentru neregulile săvârşite ca ministru. Reamintim că pe 1 mai, în cadrul unei vizite făcute în judeţul Constanţa, premierul Victor Ponta spunea că procedura de transfer al acţiunilor Portului Constanţa către Consiliul Local va continua, chiar dacă există riscul „să se supere“ anumite persoane, el susţinând că portul se va dezvolta mai bine după ce o parte dintre acţiuni vor fi listate la bursă.



12