Preşedinţia, dată în judecată pentru că revizuirea Constituţiei nu a fost promulgată

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Preşedinţia, dată în judecată pentru că revizuirea Constituţiei nu a fost promulgată

Politică 03 Martie 2008 / 00:00 643 accesări

O organizaţie pentru drepturile omului a dat în judecată Preşedinţia, Guvernul, Parlamentul şi alte instituţii ale statului pe motiv că Legea de revizuire a Constituţiei, din 2003, nu a fost promulgată, ceea ce atrage nulitatea legii fundamentale. \"Nepromulgarea unei legi urmată de publicarea ei în Monitorul Oficial constituie o violare gravă a normelor constituţionale şi legale, care se sancţionează cu nulitatea absolută. Acest viciu de procedură nu poate fi acoperit\", susţine Oficiul pentru Comunicare Internaţională şi Drepturile Omului (OCIDO). Organizaţia cere Tribunalului Bucureşti să constate nulitatea absolută a prevederilor Legii 429/2003 de revizuire a Constituţiei, faţă de fraudarea dispoziţiilor imperative din Legea 24/2000 (privind metodologia de adoptare a actelor normative) şi ale articolului 77 din Constituţia adoptată în 1991. OCIDO arată că alineatul 1 al art. 77 din Constituţia adoptată în anul 1991, intitulat \"Promulgarea legilor\" dispune că \"Legea se trimite spre promulgare preşedintelui României, iar promulgarea se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire\". Legea de revizuire este o lege constituţională - reglementarea fiind expresă la art. 72, alineatul 2 din Constituţie - deci şi ea trebuie promulgată, în conformitate cu prevederile art. 77, argumentează reclamanta. Potrivit acesteia, în general, în teoria dreptului se arată că actul promulgării reprezintă momentul la care puterea Executivă, prin şeful statului, se obligă să respecte, să aplice prevederile Constituţiei. \"Este eronată şi nu poate fi primită motivaţia conform căreia Legea constituţională de revizuire nu ar trebui promulgată întrucît intră în vigoare “direct” prin aprobarea pe calea referendumului naţional, întrucît referendumul, adică supunerea votului unei largi voinţe populare după votul mai restrîns al Constituantei nu poate ţine locul promulgării, promulgarea fiind prerogativă rezervată exclusiv puterii Executive, putere care se obligă să respecte prevederile Pactului (Constituţia) cu Poporul\", explică organizaţia reclamantă. Legea de revizuire a fost supusă unui control de constituţionalitate, care nu trebuia limitat doar la obiecţiile ridicate de grupul de senatori si deputaţi, imediat după adoptarea legii de popor. \"Restabilirea legalităţii este de importanţă capitală, fiind atît de un deosebit interes teoretic, cît şi de unul practic, cum ar fi: lămurirea cadrului juridic constituţional şi legal privind aderarea României la NATO şi la UE, precum şi privind o serie de drepturi şi libertăţi fundamentale introduse pe calea revizuirii ori pe calea adoptării unor acte normative subsecvente - aspecte care interesează atît ordinea constituţională într-un stat de drept, cît şi drepturile şi interesele oricărui cetăţean român ori străin sau apatrid aflat pe teritoriul României\", mai arată OCIDO. Avocatul organizaţiei cere instanţei - competentă să se pronunţe asupra tututor aspectelor de drept, care fiind ulterioare adoptării legii nu mai pot face obiectul analizei Curţii Constituţionale - să admită acţiunea aşa cum a fost formulată, determinînd reintrarea în legalitate.



12