Un medic de familie este căutat de zece firme producătoare de medicamente, în contextul în care 57% din pacienţi solicită o anumită denumire comercială în urma recomandării medicului, reiese din raportul „Evoluția concurenței în sectoare cheie”, prezentat de Consiliul Concurenței. În România, prescrierea medicamentelor se realizează pe bază de substanţă activă şi doar în situaţii excepţionale, justificate, se apelează la denumirea comercială. În ciuda acestui fapt, 57% din pacienţi solicită o anumită denumire comercială ca urmare a recomandării medicului. În 2014, în țară erau aproape 11.000 de medici de familie, iar companiile farmaceutice au raportat că au vizat peste 100.000, ceea ce înseamnă că aproape fiecare medic a fost contactat de un număr mediu de 10 firme producătoare de medicamente. Producătorii de medicamente inovative se adresează unui număr de aproape două ori mai mare de medici (217.313), față de producătorii de medicamente generice (107.313), produse care intră în fabricație în momentul în care brevetul unui medicament inovativ expiră. Mai mult, aproape 1.320 de lei cheltuiește o companie generică pentru un medic, față de 1.060 de lei cheltuiți de companiile inovative. Pe specialităţi medicale, cei mai vizaţi sunt medicii de familie și cei de medicină generală, urmaţi de medicii cardiologi şi internişti. „E important pentru pacienții români să aibă acces la medicamentele necesare. Încercăm să avem un sistem de prețuri care să nu ducă la ieșirea sau la dispariția de pe piață a unor medicamente. În același timp, pe noi ne interesează o mai bună penetrare a medicamentelor mai ieftine, așa-numitele variante generice. Consumăm mai degrabă medicamentele mai scumpe decât medicamentele mai ieftine”, a declarat președintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chirițoiu. În situația în care medicamentele generice apar pe piață, valoarea pieței scade, împreună cu cheltuielile de marketing, potrivit analizei privind cheltuielile de marketing şi promovare înregistrate pe cele 36 de piețe relevante. Totuși, există și piețe unde intrarea genericelor a determinat creșteri ale eforturilor de marketing depuse de către companiile producătoare de medicamente inovative, care au încercat, astfel, să îşi mențină cotele de piață.