Începând de vineri, 23 decembrie, intră în joc noul contract RCA, care poate fi încheiat pentru o perioadă cuprinsă între una și 12 luni. Polițele obligatorii emise până joi, 22 decembrie, pot fi folosite și după această dată, până expiră. Noile contracte RCA folosesc opt clase de bonus și opt de malus, la cererea transportatorilor, ceea ce se traduce în polițe mai scumpe cu 16% pentru șoferii fără nicio daună la activ. Pe de altă parte, e foarte ușor s-o dai în malus - o daună cu vătămări corporale se traduce într-o poliță RCA mai scumpă cu 80%. Revenirea la vechiul sistem, cu mai multe clase de bonus, s-ar putea face abia în martie 2017, când se discută o lege nouă a asigurării obligatorii.
Noul cadru legal al poliței obligatorii de răspundere civilă auto (RCA) prevede înlocuirea documentului cu care se poate face dovada încheierii acesteia. Astfel, modelul actului va fi schimbat începând cu 23 decembrie. Ce înseamnă asta? Că polița RCA mai poate fi emisă până joi, 22 decembrie; după aceasta dată intră în joc noul contract de răspundere civilă auto. Ce conține? Numărul și data încheierii, părțile contractului, perioada de valabilitate, limitele maxime de răspundere stabilite de către asigurător, prima de asigurare, numărul ratelor și scadența lor, intermediarul (dacă este cazul), clasa bonus-malus în care se încadrează șoferul și discount-ul sau penalizarea aferente, numărul de înmatriculare / înregistrare al vehiculului, numărul de identificare și statele în care documentul în cauză este valabil. Contractul RCA se poate încheia pentru o perioadă cuprinsă între una și 12 luni, după cum dorește asiguratul, se arată în OUG nr. 54/2016. Reamintim că, la cererea transportatorilor, s-a schimbat sistemul bonus-malus, existând acum doar 16 clase (opt de bonus și opt de malus), față de 22 înainte. Astfel, șoferii fără accidente vor beneficia de o reducere maximă de 34% din tariful de bază, conform noii legi, față de 50% în trecut. Practic, un șofer cu un istoric curat, fără accidente, va plăti cu 16% mai mult pentru o poliță RCA. Brokerii de asigurări spun că în România există circa cinci milioane de șoferi asigurați, dintre care doar 7% produc daune (într-un an); restul beneficiază de o reducere, încadrându-se într-una dintre cele 14 clase de malus. Noile norme îi lovesc puternic și pe șoferii neatenți - o daună soldată cu vătămări corporale îi aruncă șase categorii de malus mai jos, ceea ce se traduce într-o poliță mai scumpă cu... 80%! Revenirea la vechiul sistem bonus-malus se va putea face abia când intră în vigoare legea RCA, primul termen estimat fiind martie 2017, a declarat, pentru „Telegraf“, președintele Asociației Service-urilor Auto Independente (ASSAI), Cristian Muntean.