Leasingul pentru persoanele fizice, aproape inexistent în prezent, după ce a atins un vârf de 24% din totalul finanţărilor companiilor de profil, ar putea fi revigorat prin ridicarea pragului de îndatorare a clienţilor (de la 10% pentru euro şi 30% pentru lei), dar şi prin scutirea de TVA, consideră preşedintele Asociaţiei Societăţilor Financiare (ALB) România, Felix Daniliuc. „Sunt foarte puţine persoane fizice care se încadrează acum în pragul de îndatorare. Spre exemplu, dacă un tânăr ar vrea să-şi ia un automobil în leasing, prin programul „Prima Maşină“, la o rată de 100 euro ar trebui să aibă un venit lunar de 1.000 euro! Asta în condiţiile în care rata oricum nu prea are cum să fie de 100 euro; ea ajunge, în mod realist, la 200 - 250 euro. Aici ar trebui deja să ai un venit de 2.500 euro/lună...“, mai spune oficialul ALB. Ce soluții ar fi? Scutirea de TVA. Companiile pot deduce taxa aferentă ratelor de leasing, așa că de ce n-ar putea face asta și persoanele fizice? De aceeași părere este și secretarul general al ALB, Adriana Ahciarliu, care menționează că la nivel internațional există reglementări de gen, prin care persoanele fizice sunt scutite de TVA la contractele de finanțare, în special dacă e vorba de programe de stat precum „Prima Casă“ sau „Prima Mașină“ (practic, subvenția de stat acoperă și taxa pe valoare adăugată - n.r.). Revenind la Prima noastră Mașină, cei de la ALB spun că interesul românilor este diminuat de costurile uriașe ale polițelor RCA, pe care tinerii nu și le permit - „O soluţie ar fi aplicarea unei subvenţii şi pe RCA, aşa cum este şi la preţul maşinii“.