De prea multe ori se întâmplă ca, după încheierea unor lucrări de utilitate publică (electricitate, apă, telecomunicații etc.), drumurile să rămână într-o stare mai proastă decât străzile de pământ de la țară. Acest lucru este cauzat de cele mai multe ori de nepăsarea firmelor care efectuează lucrările și care merg pe principiul „merge și așa”, dar și de pasivitatea autorităților care nu fac mare lucru ca să controleze șimai ales să remedieze situația. Iar cei care au cel mai mult de suferit din acest motiv sunt șoferii, pentru care orice deplasare devine o aventură. Uneori, aceste aventuri ajung să coste și bani!
ACȚIUNI TÂRZII. ȘI CE ACȚIUNI?
Sigur, situația nu este deloc nouă, dar este greu de explicat de ce Primăria Constanța a luat abia acum măsuri împotriva celor care dau rasol în privința refacerii drumurilor pe care le-au stricat în timpul lucrărilor. „Având în vedere solicitările cetățenilor, adresate Poliției Locale cu privire la refacerea părții carosabile după executarea lucrărilor de intervenție în domeniul public, instituția a demarat o campanie privind starea de viabilitate a drumurilor publice din municipiul Constanța. Astfel, la data de 2 aprilie, au fost notificați operatorii economici (RADET Constanța, Electrocentrale Constanța SA, SC Confort Urban, SC Total Grup Telecom, SC Luxten Lighting Company SA, E - Distribuție Dobrogea SA, RCS&RDS, Distrigaz Sud Rețele, Telekom Romania Mobile Comunications, SC RAJA SA Constanța) ce execută lucrări de construcţii / intervenții pe domeniul public și/sau privat al municipiului Constanța. Celor în cauză li s-au adus la cunoștință următoarele obligații: să delimiteze clar și să respecte perimetrul necesar executării lucrărilor conform Autorizației de construire, să întrețină sistemele de dirijare a circulației în condițiile tehnice prevăzute de normativele în vigoare, asigurând permanent condiții pentru buna circulație a vehiculelor și a pietonilor și să modifice semnalizarea rutieră conform desfășurării lucrărilor, să folosească pentru executarea lucrărilor de intervenție/spargere a carosabilului numai mașini speciale de tăiat beton și asfalt echipate cu disc diamant, care să nu afecteze structura de rezistență a sistemului rutier și să semnalizeze corespunzător punctele de lucru care afectează trotuarele și partea carosabilă a străzilor pentru a evita producerea de accidente de circulație, să folosească indicatoare rutiere de semnalizare temporară, să nu dezafecteze instalațiile edilitare și să evite acoperirea acestora, să amplaseze la punctele de lucru panouri care să indice denumirea și adresa lucrării, denumirea benficiarului, denumirea proiectantului, denumirea constructorului, număr telefon, număr autorizație de construcție, eliberată de, temen de execuție, data începerii și data finalizării lucrărilor, să efectueze probe de laborator la materiale folosite, privind calitatea terenului de fundare, a umpluturii și a stratului ce compune fundația drumului, constructorul / executantul lucrării rețelei tehnico - edilitare trebuie să prezinte buletine de calitate, să pună la dispoziția angajaților echipament de protecție corespunzător activității pe care o desfășoară cu respectarea normelor de protecția muncii în vigoare și să aibă inscripționat denumirea entității care execută lucrarea, să permită controlul persoanelor abilitate”, se arată într-un comunicat al Primăriei Constanța, care a mai precizat că nerespectarea reglementărilor legale privind executarea lucrărilor tehnico edilitare executate în domeniul public, poate atrage răspunderea contravențională a operatorului eonomic cu amendă cuprinsă între 1.000 lei și 2.500 lei, în funcție de fiecare obligație în parte.
NOTIFICARE DE OCHII LUMII?
Din păcate, oricât de binevenită ar fi orice acțiune din partea Primăriei pe această temă, ne temem că este prea puțin și prea târziu. Poate că aceste controale ar fi fost mai utile în urmă cu câteva luni, astfel încât, până acum, drumurile refăcute prost să fi fost reparate și pregătite pentru valul de turiști veniți cumașinacare vor invada orașul în sezonul estival. Pe de altă parte, știm cu toții că o simplă notificare și o trecere în revistă a obligațiilor pe care le are fiecare firmă care se ocupă cu lucrări pe domeniul public nu înseamnă nimic. Cel mult, oamenii se vor conforma de fațadă o vreme, după care se vor culca din nou pe o ureche pentru că, nu-i așa, în lipsa unor sancțiuni serioase, oricine își permite derapaje.