Constanța, acest municipiu deschizător de drumuri, are o super-promoție pentru investitori. Cei care aleg să facă un magazin, centru comercial, supermarket, hypermarket sau orice cu „market” în componența denumirii primesc dreptul de a face un sens giratoriu unde vor mușchii lor. E drept că investitorul trebuie să facă amenajarea pe banii lui, dar și pe nervii șoferilor nevoiți să circule cu 20 km/h și să stea la cozi pentru că... sens giratoriu. Iar în promoția specială este inclusă și proverbiala lipsă de logică și strategie de care dau dovadă autoritățile locale ce permit orice, oricui, oricum. De o asemenea ofertă a beneficiat firma care construiește, zilele acestea, un nou magazin Lidl, pe strada Soveja, între Delfinariu și Palatul Copiilor. Pentru faptul că intenționează să deschidă un supermarket la doar câteva sute de metri de un alt magazin ce face parte din același lanț, compania Bogaris Residential Rom Cuatro SRL, căci acesta este numele investitoriului, a câștigat dreptul de a face resistematizări după bunul plac. Așa se face că pe strada Soveja, în dreptul intersecției cu strada Chiliei, va apărea un nou sens giratoriu, al „n-șpelea” de pe această arteră rutieră sugrumată de amenajări rutiere făcute fără cap. Ar fi al optulea sens giratoriu de pe tronsonul străzilor Soveja - Dezrobirii dintre Delfinariu și Podul cu Butelii. Mai grav este că noul sens se află la aproximativ 200 de metri de sensul giratoriu de la intersecția străzilor Soveja și Primăverii, la circa 500 de metri de sensul de la City Park Mall și la nici un kilometru de sensul din zona Pieței Tomis III. Deja putem numi Constanța „Orașul sensurilor giratorii și al șoferilor exasperați”.
AVEM DE UNDE CUMPĂRA, NU AVEM UNDE RESPIRA
Culmea este că, dacă sensul giratoriu ar fi fost amenajat pentru a facilita accesul într-un parc, poate nu ar fi fost atât de supărător, cu atât mai mult cu cât ducem o lipsă imensă de spații verzi, locuri de relaxare și de joacă. În schimb, circulația este dată peste cap pentru un nou magazin, construit la câteva sute de metri de alte zeci de magazine de toate felurile. Numai în zona Delfinariu - Faleză Nord sunt o mulțime de supermarketuri și zeci de magazine cuprinse în diverse complexuri comerciale. La nici un kilometru de Delfinariu se află City Park Mall, care cuprinde un hypermarket, iar la alte câteva sute de metri de centrul comercial se află Piața Tomis III, care colcăie de magazine, supermarketuri, tarabe, tonete și alte locuri de unde se pot face cumpărături. Poate că autorizarea unui nou supermarket care are sute de alternative este, totuși, prea mult. Și poate că ceea ce ne lipsește nouă nu este un nou loc de cheltuit bani, ci un loc de relaxare și de respirat aer curat. Iar zona în care se face noul Lidl ar fi fost ideală pentru amenajarea unui spațiu verde sau a unui spaţiu de joacă pentru copii. Așa, ar fi fost și Constanța un „oraș verde”. În schimb, cu ajutorul administrației defecte, a devenit orașul în care până și buticarul din colț ar putea să își facă un sens giratoriu în fața prăvăliei. Fără niciun sens, desigur, deoarece potenţialii clienţi pot întoarce maşinile la 200 de metri distanţă.