Primăriile vor „o bucată” din impozitul agricol

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Disputele cu Guvernul continuă

Primăriile vor „o bucată” din impozitul agricol

Administrație 28 Octombrie 2013 / 00:00 504 accesări

ORDONANŢĂ Nu de puţine ori i-am auzit pe români, în cei 24 de ani scurşi de la Revoluţia din decembrie ’89, plângându-se de birocraţia excesivă. În această idee, ei şi-au exprimat nemulţumirea că trebuie să parcurgă distanţe foarte mari pentru obţinerea unui simplu act administrativ sau plata unei datorii la stat. Problema este cu atât mai grea pentru locuitorii de la sat, care sunt nevoiţi să vină tocmai până în localitatea reşedinţă de judeţ, unde îşi au sediile cele mai multe instituţii ale statului. Printre chichiţele pentru care sătenii au fost puşi pe drumuri se numără plata impozitului şi contribuţiilor aferente veniturilor din activităţi agricole, bir care a fost impus de statul român în acest an, plata urmând să fie efectuată anual, în două tranşe. Aceste taxe trebuiau achitate doar la sediile Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), care se regăsesc în localităţile reşedinţă de judeţ şi în câteva oraşe mai mari de pe raza teritorial-administrativă judeţeană. Pentru a scurta aceste distanţe, conducerea Guvernului a găsit o soluţie care ar trebui să mulţumească pe toată lumea. În această idee, potrivit unei Ordonanţe a Ministerului de Finanţe şi Ministerului Dezvoltării Regionale, care a fost publicată, marţi, în „Monitorul Oficial“, impozitul agricol va putea fi plătit, de acum încolo, la sediile primăriilor, şi nu doar la birourile ANAF. Condiţia este ca în localitatea respectivă să nu existe o unitate teritorială a ANAF. Această facilitate creată de stat este valabilă doar dacă primarul localităţii respective semnează un protocol cu ANAF. În caz contrar, micii fermieri trebuie să se deplaseze la unităţile administraţiei financiare unde sunt înregistraţi. Altfel spus, dacă de la Primărie vi se comunică faptul că nu puteţi achita impozitul agricol, înseamnă că primarul nu a dorit să îşi asume această obligaţie. Din aceeaşi Ordonanţă reiese că toţi primarii urmează să primească câte un astfel de protocol de la unităţile ANAF. În situaţia în care primarul este de acord cu încheierea acestui protocol, va trebui să îl semneze şi să comunice ANAF în termen de două zile. Ulterior acestui termen, procedura poate fi reluată doar la cererea primăriilor. Lista primăriilor care au încheiat un astfel de protocol, unde poate fi plătit impozitul agricol, va fi publicată pe site-ul ANAF şi pe site-urile prefecturilor.

„GURĂ DE AER” Referitor la această Ordonanţă, prim-vicepreşedintele Asociaţiei Comunelor din România (ACoR), primarul comunei Cumpăna, Mariana Gâju, a declarat că subiectul plăţii impozitului agricol a fost discutat de conducerea ACoR cu premierul Victor Ponta la începutul acestui an. „Solicitarea noastră a fost ca, în acest an, noi, primăriile, să încasăm acest impozit şi să-l virăm ulterior la bugetul de stat. Apoi, din anul fiscal următor, înţelegerea cu premierul a fost că vom încasa impozitul, dar acesta să rămână în vistieria autorităţilor locale, adică a comunelor. Sper ca Ordonanţa Guvernului să prevadă aşa ceva, altfel, din 2014, renunţăm să mai încasăm aceşti bani. Nu vrem încă o povară fără să primim ceva în schimb”, a spus Mariana Gâju. Ea a adăugat că, în cazul în care acest impozit din activităţile agricole va rămâne la bugetul local, ar fi o „gură de aer” pentru primăriile de comune şi aşa sărăcite în ultimii ani. „Impozitul agricol poate reprezenta o sursă importantă de venit, care va putea fi folosită pentru dezvoltarea localităţii”, a spus Gâju.



12