Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a explicat, ieri, în prima şedinţă a Comisiei parlamentare de anchetă constituită în cazul său, motivele pentru care nu a fost organizată o licitaţie pentru contractul de publicitate de 500.000 de euro privind accesarea fondurilor europene pe Axa 3 din Programul Operaţional Sectorial. Nemirschi explicase, înaintea constituirii Comisiei, că, de această publicitate era condiţionată o finanţare comunitară de peste cinci miliarde de euro. „În cazul în care s-ar fi iniţiat procedura de licitaţie deschisă în luna aprilie (...), ar fi fost nevoie de 84 de zile pentru aplicare, ceea ce însemna că se ajungea deja în luna august, în condiţiile în care, în septembrie, trebuia să fie încheiată monitorizarea. Trebuia să închei un alt contract pe banii bugetului de stat pentru monitorizare ca să pot să-mi respect obligaţia faţă de Uniunea Europeană“, a declarat Nemirschi, susţinînd, totodată, că un factor al întîrzierilor a fost acela că bugetul de stat pentru anul 2009 a fost aprobat abia în luna februarie. Ministrul a precizat că 75% din programul sectorial care a făcut subiectul campaniei publicitare este asigurat din fonduri europene, iar 25% din fonduri, de la bugetul de stat. Mai mult, Nemirschi a arătat că publicitatea s-a realizat prin adiţionarea unui contract încheiat în legislatura trecută. Totodată, el susţine că, prin adiţionarea contractului, s-au făcut importante economii la buget, întrucît sumele au fost calculate conform cu rata euro/lei din anul 2008 şi la preţurile publicitare de anul trecut. Ministrul Mediului a susţinut că procedura de achiziţie prin negociere directă a fost desfăşurată în limitele Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică şi că au fost anunţate cu privire la procedurile de achiziţie adoptate toate organismele din cadrul Ministerului de Finanţe care monitorizează aceste achiziţii, obţinînd toate avizele necesare. Ministrul Mediului a mai explicat faptul că Planul de comunicare al programului sectorial a fost „realizat pe 4 activităţi: creaţie, difuzare, organizare evenimente şi monitorizare, evaluare, impact, campanie\". Membrii Comisiei de anchetă vor relua joi audierile cu directorul general pentru Managementul Instrumentelor Structurale din Ministerul Mediului, Silviu Stoica, preşedintele Comisiei de licitaţie, Iulia Baz, şi directorul de plăţi din cadrul Direcţiei pentru Managementul Instrumentelor Structurale, Doina Crina Iliescu. La audieri au mai fost invitaţi consilierii juridici Ion Mitu şi Cristina Ionela Mihăilescu, precum şi directorul general al Unităţii pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice, aflată în subordinea Ministerului de Finanţe, Cornelia Nagy, dar şi Mircea Ursache din partea aceleiaşi instituţii. În perioada 10-27 iulie, membrii Comisiei vor analiza documentele primite şi vor prezenta propunerile pentru raportul final, iar în perioada 27-31 iulie vor fi realuate lucrările în plenul Comisiei.