Românii nu vor mai fi nevoiți să se plimbe între ghișee pentru a obține cazierul judiciar și nici să depună copii legalizate la notar pentru a beneficia de diverse servicii publice. Asta pentru că marți, 28 iunie, a fost adoptată o ordonanță guvernamentală care elimină multe dintre procedurile birocratice care le îngreunează viața și cetățenilor de rând, și funcționarilor publici. Adoptarea ordonanței este doar un prim pas din procesul de eliminare a birocrației, început în urmă cu cinci luni prin lansarea proiectului „Comisia de tăiat hârtii”.
Treptat, dar sigur, românii scapă de stresul birocrației caracteristice plaiurilor mioritice. „Comisia de tăiat hârtii”, așa cum este numit proiectul prin care Guvernul tehnocrat vrea să combată birocrația, dă primele roade. E drept că, deocamdată, se fac pași mici, dar promițători pentru a-i ajuta pe români să economisească timpul prețios pe care îl petrec plimbând-se între instituții și stând la cozi. Un prim progres important prin care se reduce numărul documentelor și procedurilor birocratice este reprezentat de un proiect de ordonanță aprobat marți, 28 iunie, de Guvern.
ADIO, ALERGĂTURĂ DUPĂ CAZIERUL JUDICIAR!
Una dintre prevederile ordonanței menite să combată birocrația are legătură cu eliberarea cazierului judiciar. De cele mai multe ori, cetățenii solicită acest document atunci când vor să se angajeze. De obicei, pentru a obține cazierul judiciar, oamenii trebuie să apeleze la trei sau patru ghișee (să ia formularul de solicitare și timbrele fiscale, să plătească taxa de eliberare a documentului, să depună cererea împreună cu actele necesare și să intre în posesia cazierului). Acum, odată cu adoptarea ordonanței guvernamentale, cetățenii nu vor mai fi obligați să piardă atâta timp. Asta pentru că solicitarea de eliberare a cazierului judiciar o va înainta direct angajatorul sau instituția care are nevoie de acest document, fără să îl mai oblige pe cetățean să se plimbe între ghișee. Cu alte cuvinte, totul se rezolvă printr-o simplă adresă între entități. Potrivit premierului Dacian Cioloș, mai mult de două milioane și jumătate de români vor scăpa de bătăi de cap prin eliminarea acestor proceduri.
MAI PUȚINE DOCUMENTE LEGALIZATE
O altă prevedere importantă din ordonanța debirocratizării este legată de solicitarea copiilor după actele de identitate. Concret, românii care trebuie să depună copii după cartea de identitate vor putea trimite prin e-mail o scanare după document. De asemenea, cetățenii nu vor mai fi nevoiți să legalizeze la notar copii după documentele pe care trebuie să le depună dacă vor să beneficieze de anumite servicii publice. Ordonanța permite depunerea copiilor autentificate (cu mențiunea „Conform cu originalul“). Și în privința eliberării cărților de identitate sau pașapoartelor s-au simplificat procedurile. De exemplu, în momentul în care solicită reînnoirea sau eliberarea acestor documente, cetățenii vor plăti o singură taxă, într-un singur loc, existând posibilitatea achitării online sau prin transfer bancar. Nu în ultimul rând, actul normativ prevede ca adeverințele de venit necesare pentru a beneficia de ajutorul de șomaj să fie eliminate, iar agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă să obțină informațiile necesare din evidențele informatice ale Ministerului Finanțelor Publice.
Citește și: