Aproape 840.000 de persoane nu şi-au ridicat cardul de sănătate de la casele de asigurări de sănătate sau de la medicul de familie, dintre care 20.000 sunt constănțeni, dar vor primi servicii medicale şi după 1 mai, când cardul devine obligatoriu, consultaţiile fiind monitorizate separat, a anunţat preşedintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea. Așa că nu trebuie să intrați în panică și să cereți ajutor medical dacă aveți nevoie, în aceleași condiții ca și până acum, însă trebuie să știți că, în timp, trebuie să vă conformați noilor reguli. ”Proiectul cardului naţional de sănătate, demarat de CNAS acum 7 ani, se află la linia de start. Începând cu 1 mai, acesta va deveni unicul instrument de validare şi decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate pentru asiguraţii care au intrat în posesia lui. Distribuirea cardului de sănătate către asiguraţi a fost demarată în septembrie 2014 şi până în prezent au fost distribuite peste 14,3 milioane de carduri, adică peste 96%”, a declarat oficialul CNAS. Ciurchea a precizat că, pentru cele aproximativ 500.0000 de persoane care nu au primit cardul de sănătate, furnizorii de servicii medicale vor verifica în sistem calitatea de asigurat a acestora, pentru a le oferi serviciile necesare. ”Nu vreau să existe mesaje de la furnizori de genul „dacă nu ai card, nu primeşti servicii medicale“. Primesc serviciul medical. Să presupunem că un pacient ajunge la un furnizor de servicii fără a avea cardul, pentru faptul că l-a uitat acasă, că nu a dorit să îl ia, că nu l-a primit, că l-a pierdut. În sistem se vede dacă pentru pacientul respectiv a fost emis cardul, dacă acel card a fost iniţializat. Acum, mă refer la cei aproximativ 500.000 de cetăţeni care nu au primit cardul şi au nevoie de un serviciu medical: se duc la acel furnizor de servicii medicale unde au trimitere sau unde doresc, în funcţie de situaţie, şi în sistem se vede dacă a fost emis cardul. Atunci se pune întrebarea: nu ai dorit să vii cu cardul sau cardul nu a ajuns? În oricare dintre situaţii, primeşte serviciile medicale, noi le decontăm furnizorilor serviciile medicale, dar le înregistrăm pe o listă separată”, a asigurat Ciurchea.
PROBLEME TEHNICE În ceea ce priveşte posibilitatea ca unele cititoare de card să nu aibă semnal, preşedintele CNAS a spus că există o rezolvare. ”În momentul în care ai introdus cardul în cititor, cardul lasă o amprentă. Chiar dacă nu există semnal, amprenta rămâne în cititor. Ea se vede în sistem timp de 72 de ore. Furnizorii au timp 72 de ore să ridice acele servicii în sistem”, a arătat Ciurchea. Preşedintele CNAS a ţinut să precizeze că pentru serviciile medicale plătite integral de pacienţi, nu coplata, cardul nu trebuie prezentat. ”Dacă ai folosit cardul, serviciul medical este gratuit. Serviciul este decontat de Casă, ai folosit cardul, nu-l plăteşti. Dacă îl plăteşti, nu mai dai cardul”, a explicat Vasile Ciurchea.
Program și de 1 Mai
Preşedintele CNAS a spus că în 1 Mai va fi asigurată permanenţa în toate casele de asigurări din ţară, inclusiv cea din Constanța, pentru activitatea cu publicul. De asemenea, va fi asigurată asistenţa tehnică pentru asiguraţi şi furnizorii de servicii medicale. Furnizorii care întâmpină probleme legate de utilizarea cardului de sănătate au la dispoziţie Helpdesk-ul din cadrul CNAS, pentru a solicita lămuriri şi ajutor, 24 de ore din 24, şapte zile din şapte. Asiguraţii pot apela numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate pentru orice probleme sau nelămuriri legate de card, de luni până vineri, între orele 8.00 și 20.00. Persoanele neasigurate beneficiază, ca şi până acum, de pachetul minim de servicii medicale.