Privatizarea CFR Marfă creşte preţurile

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Privatizarea CFR Marfă creşte preţurile

Social 22 Noiembrie 2010 / 00:00 606 accesări

Fără investiţii, cu disponibilizări în masă, transportul feroviar s-a transformat, în ultimii ani, din cel mai sigur, rapid şi ieftin mijloc de transport într-o cursă prea scumpă pentru calitatea oferită. În aceste condiţii, nu este de mirare că serviciile oferite de CFR Marfă au început să fie ocolite, ceea ce a făcut ca pierderile companiei să fie foarte mari. Pentru a scăpa de banii cheltuiţi pentru a pune pe picioare compania, guvernanţii au decis privatizarea acesteia. Având în vedere, însă, „reţetele” privatizărilor din anii anteriori (se ia o companie care are un profit decent, se falimentează pentru ca apoi să fie privatizată la un preţ de nimic unor grupuri de interese care o vând apoi bucată cu bucată), viitorul CFR Marfă nu sună foarte bine. „Privatizarea companiei nu este o idee bună. În toate statele Uniunii Europene s-a păstrat operatorul naţional de marfă şi călători”, a declarat liderul Uniunii Teritoriale a Sindicatelor Feroviare Constanţa, Gheorghe Spânu. El a precizat că, în cazul în care CFR Marfă va fi privatizată, preţurile pe piaţa transportului feroviar de marfă vor scăpa de sub control. „În acest moment, acestea sunt ţinute în frâu de către CFR Marfă. Mai exact, din cauza preţurilor practicate de operatorul naţional, operatorii privaţi nu pot creşte tarifele foarte mult, pentru că rămân fără clienţi”, a explicat Gheorghe Spânu, adăugând că CFR Marfă reprezintă o alternativă periculoasă pentru mediul privat.

• PRIVATIZARE FĂRĂ DEZBATERI PUBLICE • Potrivit liderului siindical, în prezent, pe teritoriul României funcţionează aproximativ 27 de operatori privaţi în sectorul transportului feroviar de marfă. La începutul lunii septembrie, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Mănescu, declara că nu este de acord cu privatizarea din cauza contextului economic, a cotei de piaţă în scădere şi a relaţiei tensionate dintre sindicate şi minister. Ultimul episod al relaţiei tensionate dintre sindicate şi minister s-a consumat în august, când reprezentanţii Ministerului Transporturilor au publicat pe site-ul instituţiei proiectul de privatizare al CFR Marfă, fără ca acesta să fi fost discutat cu sindicatele şi patronatele din domeniu. „Dacă se va decide continuarea privatizării, vom încerca să ne impunem punctul de vedere în cadrul negocierilor, pentru ca drepturile angajaţilor să fie apărate în continuare”, a declarat Gheorghe Spânu. Până în prezent, aproximativ 10.000 de salariaţi ai CFR Marfă au fost disponibilizaţi în cadrul strategiei de restructurare a sectorului feroviar realizată de reprezentanţii Ministerului Transporturilor. Compania deţine 42.000 de vagoane şi 900 de locomotive.



12