Privatizarea românească, sinonimă cu falimentul

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Marea re-naționalizare

Privatizarea românească, sinonimă cu falimentul

Economie 17 Mai 2016 / 16:18 670 accesări

Dintre cele 7.700 de companii privatizate după Revoluție, 75% au dat faliment. Acum, nouă dintre „supraviețuitori“ se întorc în ograda statului

Dintre cele 7.700 de companii privatizate după Revoluție, 75% au dat faliment. Acum, nouă dintre „supraviețuitori“ se întorc în ograda statului

După Revoluție, statul a „privatizat“ peste 7.700 de companii. Spunem „privatizat“, cu ghilimelele de rigoare, întrucât 75% dintre firmele preluate de investitori „serioși“ au dat faliment cât ai zice „devalizare“. În fapt, cumpărătorii n-au încercat nici măcar o secundă să salveze ceva. În unele cazuri, nici nu s-ar fi putut. Vorbim despre firme depășite tehnologic, fără clienți și fără piață. În alte cazuri, însă, s-ar fi putut face ceva. Dar de ce să încerci, când poți vinde totul la fier vechi și rămâi cu un super-teren pentru afaceri imobiliare? În total, autoritățile au anulat 1.750 de privatizări, iar acum, după mai bine de-un sfert de veac, începe marea re-naționalizare. În primă fază, potrivit unui document guvernamental, nouă companii se vor întoarce în proprietatea statului. Urmează și altele.

DIMENSIUNILE DEZASTRULUI

Autoritățile au anulat 1.750 de privatizări, după ce cumpărătorii companiilor de stat au făcut treabă 100% românească, în sensul că n-au făcut nimic din ceea ce trebuia. Multe firme au intrat în faliment, după ce au fost devalizate cu drag și spor de noii proprietari. Și uite așa, după un sfert de secol de „capitalism“, nouă companii privatizate s-ar putea reîntoarce în proprietatea statului, după ce instanțele vor stabili că patronii nu și-au îndeplinit promisiunile, potrivit unui document guvernamental citat de portalul profit.ro. Același document arată că, din anii '90 și până în prezent, circa 1.750 de contracte de privatizare au fost amânate din același motiv. Și - atenție! - vorbim doar despre o mică parte dintre companiile înstrăinate după Revoluție. În 2015, un studiu al unei asociații antreprenoriale releva că, în total, statul român a privatizat 7.700 de companii, însă doar 25% dintre ele mai funcționează; restul - în faliment (din varii motive). Ce-i drept, unele dintre ele n-aveau nicio șansă de supraviețuire, fiind depășite din punct de vedere tehnologic și nemaiavând clienți. Din păcate, privatizările oarecum forțate din era postdecembristă s-au făcut la prețuri de nimic; drept urmare, cumpărătorii au plătit mărunțiș și au intrat în proprietatea unor suprafețe uriașe de teren, acoperite cu instalații foarte ușor de valorificat (în special la fier vechi, de unde și expresia clasică ce ne-a intrat în vocabular). De ce să îți bați capul cu un mamut tehnologic expirat, când poți rade totul și construi un cartier rezidențial?

EXEMPLE POZITIVE

În prezent, conform aceluiași document, instanțele de judecată analizează alte contracte de privatizare denunțate de stat, pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale, pe listă figurând, printre altele, societățile Avicola Botoșani (cumpărată de Rompac International București), Intertrans III Sebeș (cumpărată de TMP Comp Sebeș), Agromec Vameș Galați (Ion-Cozma Dori), Institutul pentru Tehnică de Calcul București (Transbordare Vagoane Marfă), Agromec Cobadin Constanța (asociația salariaților societății). Cei de la profit.ro amintesc și de cazul fabricii de automobile din Craiova, preluată de americanii de la Ford. Înțelegerea inițială nu a fost respectată, uzina neajungând încă la ritmul de producție promis, de 250.000 de mașini pe an. Totuși, nu s-a pus niciodată problema anulării contractului, mai ales că Ford a investit un miliard de euro în echipamente. În plus, cât de curând va începe producția unui nou model, care să repare tot ce-a stricat nepopularul B-Max.

Taguri articol


12