Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România - Comitetul Helsinki (APADOR - CH) şi Societatea Academică din România au finalizat, ieri, la Constanţa, seria atelierelor cu tema „Monitoarele oficiale judeţene, instrument eficient de informare a cetăţenilor cu privire la actele administraţiei publice locale”, organizate şi în alte trei oraşe mari ale ţării noastre, precum Craiova, Cluj şi Iaşi. La atelierul de la Constanţa, pe lîngă reprezentanţii organizaţiilor non-guvernamentale prezenţi pe 16 septembrie, în prima zi de discuţii, ieri au participat şi reprezentanţi ai cîtorva prefecturi din ţară şi din Bucureşti, precum şi reprezentanţi ai consiliilor judeţene, consiliului general al capitalei, Ministerului Internelor şi Reformei Administrative - directorul Petru Tagorean, Monitorului Oficial - directorul general Liviu Moraru. Unul dintre subiectele care s-au dezbătut în cadrul întîlnirii s-a axat pe problemele cu care se confruntă autorităţile judeţene în elaborarea, publicarea şi distribuirea monitoarelor oficiale judeţene. Principale nereguli semnalate au fost lipsa resurselor pentru publicarea unui monitor oficial, dat fiind faptul că tipărirea implică costuri de la bugetul local, iar acestea diferă de la o ediţie la alta, iar periodicitatea publicării depinde de bugetul local, lipsa de informatizare, în special în sate şi comune, accesul limitat al cetăţenilor la monitoarele oficiale ale unităţilor administrativ-teritoriale, volumul foarte mare de informaţie care ar trebui publicat, birocraţia - veşnica problemă a românilor şi situaţii de natură legislativă. Reprezentanţii autorităţilor vorbesc despre instituirea unei măsuri pentru ca cetăţenul să aibă acces mai uşor la documente şi astfel şi interesul acestora pentru obţinerea unei astfel de informaţii să crească. În prezent, la nivel naţional, se constată o oarecare doză de dezinteres a cetăţenului pentru informare, sau cel puţin aceasta este concluzia autorităţilor. O explicaţie ar fi aceea că tot mai mulţi oameni îşi obţin informaţiile de care au nevoie cercetînd internetul. O altă problemă semnalată este lipsa de comunicare între instituţii, mai precis între consiliile locale şi cele judeţene şi lipsa de reacţie în cazul semnalării unor probleme, autorităţile fiind de părere că unităţile administrativ-teritoriale mai mici nu ştiu să ceară ajutor atunci cînd au nevoie. Autorităţile au semnalat că Ordonanţa 75/2003 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de editare a monitoarelor oficiale ale unităţilor administrativ-teritoriale nu prevede nicio sancţiune şi sugerează că este necesară instituirea unei astfel de măsuri. La nivelul Constanţei, înainte de a se edita un monitor oficial judeţean, se trimit adrese către toate primăriile din judeţ şi se precizează data pînă cînd acestea pot trimite hotărîrile aprobate în consiliile locale pe un suport magnetic. „De obice, se publică în jur de patru monitoare pe an, cu toate hotărîrile care au caracter normativ şi care se consideră că trebuie aduse la cunoştinţa populaţiei”, a declarat consilierul din Compartimentul Editare Monitorul Oficial al judeţului, din cadrul Serviciului Administraţie Publică şi Juridică al Consiliului Judeţean Constanţa (CJC), Nicoleta Sîrbu, prezent la atelierul organizat de APADOR-CH. Consilierul a explicat că în cadrul CJC funcţionează şi un centru de informare a cetăţenilor, unde orice cetăţean poate solicita informaţii cu caracter normativ. „La noi există o transparenţă totală, dat fiind faptul că avem publicat toate informaţiile pe site-ul instituţiei”, a mai spus reprezentantul CJC. În plus, la nivelul judeţului Constanţa, majoritatea comunelor au internet, Nicoleta Sîrbu subliniind că răspunsurile primite din partea majorităţii consiliilor locale se primesc electronic.