UNDE-I LEGE, NU-I TOCMEALĂ Hipermarketurile vor rămâne deschise și în weekend, dar vor trebui să comercializeze minimum 51% produse achiziționate dintr-un lanț scurt de aprovizionare (care să favorizeze producătorii români), printre care carne, legume, fructe, miere, ouă și produse lactate și de panificație, potrivit unui proiect adoptat de Comisia de agricultură. Excepție fac comercianții cu o cifră de afacere de până la două milioane de euro. Potrivit șefului comisiei, Nini Săpunaru, parlamentarii au lăsat posibilitatea Executivului să stabilească normele, mai ales că astfel de prevederi sunt o inovație în legislația românească - „O altă modificare se referă la etichetarea cărnii proaspete, respectiv indicarea locului de proveniență (unde a fost tranșat animalul și dacă provine din țara noastră). Totodată, pe produsele procesate din carne trebuie să se specifice procentul de carne din România“. De asemenea, hipermarketurile nu vor mai putea încasa diferite taxe de la producători, printre care și taxa de raft. „Singura taxă admisă este adaosul comercial. Punct! Erau taxe ascunse, care îi făceau pe producătorii români să țină prețul ridicat. Prin eliminarea lor, forțăm hipermarketurile să trăiască doar din adaos. Vor fi beneficii pentru consumatori, care vor plăti mai puțin pentru produse. Aceste practici - taxă de listare, bir de management, taxă de reclamă - erau apanajul retailerilor români. N-am văzut așa ceva în alte țări“, a mai spus Săpunaru.
VERDE DE LA GUVERN Ministrul Agriculturii, Achim Irimescu, susține modificarea legii în cauză (nr. 321/2009), punctând că încurajarea prezenței produselor românești în hipermarketuri este binevenită - „Sigur că Parlamentul a prevăzut o portiță: în sezonul în care nu sunt disponibile produse românești, de exemplu în iarnă, se face o derogare de la acest procent. Foarte important este să reușim să încurajăm producătorii noștri să se regăsească tot mai mult pe rafturi“. În primă fază, proiectul prevedea ca marile centre comerciale să fie închise în weekend, pentru a-i forța pe români să caute produsele autohtone în piețe și în magazine mai mici.