Profesori nebuni la catedre constănţene!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Pericolul latent din şcoli Şocant, dar real!

Profesori nebuni la catedre constănţene!

Eveniment 07 Martie 2014 / 00:00 11431 accesări

Sute de profesori care predau în şcolile din judeţul Constanţa au afecţiuni psihice! Este afirmaţia cât se poate de şocantă şi reală a inspectorilor şcolari din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa! Dacă până acum existau doar bănuieli că avem dascăli instabili mintal care predau copiilor, pentru că, la rândul nostru, am asistat de-a lungul timpului la reacţii din cele mai ciudate la unii dintre profesorii care ne-au ghidat în viaţă, acum bănuielile s-au transformat în certitudine: cazurile sunt confirmate public şi de specialiştii din învăţământ! E drept că situaţia acestor oameni era cunoscută în cadrul unităţilor şcolare, însă problema era considerată una tabu şi se prefera soluţionarea ei între patru pereţi, fără prea mare tam-tam şi, uneori, chiar fără să afle părinţii. Unul dintre metodiştii ISJ care au întâlnit astfel de cazuri este prof. Gela Ivaşcu. În experienţa acumulată în mulţi ani de predat, i-a fost dat să vadă profesori cu tulburări psihice. „Am întâlnit cazuri când acele persoane se simt urmărite, au halucinaţii. Sunt persoane care au privirea aceea pierdută atunci când vorbeşti cu ele, în schimb nu sunt absolut deloc violente, dar nu se pot controla, nu pot supraveghea copiii aşa cum ar trebui şi automat se pot întâmpla tot felul de accidente / incidente”, a declarat metodistul. E adevărat şi că aceşti oameni cu probleme trebuie integraţi în societate şi nu trebuie să li se pună nicio etichetă doar pentru că sunt diagnosticaţi cu o boală psihică, însă trebuie mare atenţie unde anume se produce integrarea.

SIMPTOME ASCUNSE E adevărat că nu doar profesorii sunt diagnosticaţi cu astfel de afecţiuni, însă psihologii spun despre ei că reprezintă categoria cu cel mai mare nivel de stres. Problema stringentă este că aceşti oameni care se consideră dascăli sunt zilnic alături de copii şi, în orice moment, boala se poate manifesta sub orice formă. La această categorie, psihiatrii spun că simptomele pot fi ascunse pentru că există dorinţa de a se autoeduca. „Aşa cum, prin natura profesiei, doresc să îi educe pe ceilalţi, să le transmită tot felul de calităţi: tenacitate, stăpânire de sine, disciplină, tot aşa încearcă să facă şi cu ei. Să îşi stăpânească singuri grijile, depresiile, emoţiile, tristeţile. Poate să dureze un an sau doi, chiar ani întregi”, a declarat şeful Secţiei de Psihiatrie din cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Apostol Andrei” Constanţa, dr. Diana Cârjaliu. Specialiştii atrag atenţia că bolnavii pot reprezenta un pericol atât pentru ei, cât şi pentru cei din jurul lor, în cazul de faţă copiii, care, spre deosebire de adulţi, nu se pot apăra în faţa unei reacţii necontrolate a cadrului didactic. Grav este faptul că aceşti profesori ajung să fie internaţi la psihiatrie, li se asigură medicaţia, pe care o urmează sau... nu, primesc adeverinţă prin care se atestă că sunt apţi să predea şi, astfel, se întorc la catedră.

INSPECTORII ŞCOLARI SPUN CĂ LEGISLAŢIA ESTE DE PARTEA DASCĂLILOR CU BOLI PSIHICE

PROBLEME PSHICE LA ORICE VÂRSTĂ Inspectorul şcolar de specialitate în învăţământul preprimar din cadrul ISJ, prof. Irinela Nicolae, a admis că, în aceeaşi măsură, persoanele cu probleme psihice sunt cadre didactice cu experienţă, precum şi dascăli aflaţi la început de drum în carieră. Indiferent de pregătire sau experienţă, bolnavii pot fi la fel de periculoşi dacă nu urmează tratamentele impuse de medicii specialişti. De obicei, bolnavii, dacă sunt sprijiniţi de familii, au mai multe şanse să depăşească problemele sau să le ţină sub control. Cei singuri însă, dacă nu urmează tratamentul de specialitate (şi aici nu există nicio variantă de verificare a fenomenului), sunt extrem de expuşi agravării bolii şi, implicit, manifestărilor aferente. Din păcate, ISJ nu are cum să intervină şi nu deţine controlul în ce priveşte astfel de cazuri. Imaginaţi-vă că aceşti dascăli se află la catedră şi... „scapă hăţurile”. „Da, sunt dascăli care au comportamente obsesiv-compulsive, au impresia că cineva le doreşte răul sau are ceva cu persoana lor”, a mai declarat inspectorul şcolar.

PRINTRE SUTELE DE PROFESORI CU AFECŢIUNI PSIHICE DE LA NOI DIN JUDEŢ SUNT ŞI DOUĂ EDUCATOARE DE LA GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT NR. 3 DIN MANGALIA.

COPII ÎN PERICOL Oamenii din jurul lor povestesc că manifestările acestor dascăli aflaţi încă la catedră întrec orice imaginaţie. Reacţiile lor sunt diferite, însă trimit la aceleaşi probleme de ordin psihic. Colegii spun că una dintre educatoarele de la Grădiniţa nr. 3 din Mangalia are impresia că cineva o urmăreşte, e obsedată de culoarea portocalie şi a fost văzută mergând şi vorbind singură. În schimb, cealaltă educatoare se plimbă desculţă prin unitatea de învăţământ şi vorbeşte cu florile din hârtie lipite pe pereţi. În cazul uneia dintre educatoare, diagnosticul pus de specialist este stare psihopatoidă procesuală, care vizează o stare şi nu este o tulburare în sine, însemnând o afecţiune psihică mai gravă. „Starea se referă la o perioadă care succede un episod psihotic (n.r. - idei delirante, halucinaţii). În perioada psihopatoidă, comportamentul şi personalitatea omului sunt modificate fără să existe simptome flagrante şi observabile de către ceilalţi. Starea psihopatoidă este o schimbare în atitudinea persoanei, care e influenţată atât de tumultul psihic prin care a trecut, cât şi de medicaţia pe care sigur o urmează. Cu un astfel de diagnostic, o persoană poate să funcţioneze profesional, dar nu la aceleaşi cote ca înainte. Atunci când o persoană cu un astfel de tratament nu îl urmează, aceasta se va decompensa. Asta se întâmplă într-un interval care nu poate fi anticipat, într-o lună sau un an, şi revin simptomele avute şi înainte”, a spus dr. Cârjaliu. Acestea sunt doar două exemple de dascăli ce încă lucrează în învăţământul constănţean.

PROFESORI ÎNLĂTURAŢI DIN SISTEM Sunt şi exemple fericite, profesori care au fost îndepărtaţi din sistem. E drept, cu multe eforturi, însă acum ei nu mai predau la catedră şi nu mai constituie un pericol pentru copii. Prof. Irinela Nicolae a povestit cazul unei alte educatoare care arunca creioane colorate în aer spunând că sunt curcubee. „Era o persoană cu un coeficient de inteligenţă bun. Avea o pregătire profesională la cele mai înalte standarde. A fost foarte dificil s-o îndepărtăm. Într-o primă fază, nu am avut familia de partea noastră. A trebuit să facem nenumărate procese-verbale, să apelăm la poliţistul de proximitate, să apelăm la spital. Aceste lucruri au consumat timp, energie, nervii părinţilor, pentru că ei erau conştienţi de aceste lucruri şi solicitau o reacţie din partea instituţiei, or instituţia în momentul acela era cu mâinile legate de o legislaţie care nu permitea intervenţia. Într-un final, copiii femeii şi-au dat acordul ca ea să fie internată şi după cinci ani de internări şi suspendare de contract, dar pe perioade determinate de timp, s-a reuşit pensionarea ei”, a relatat inspectorul de specialitate. Femeia încă îşi mai vizitează fostul loc de muncă şi încearcă să pătrundă în unitate.

ÎN RUCSAC CU O STICLĂ CU BENZINĂ Un alt exemplu este al unui fost profesor de sprijin care obişnuia să poarte în rucsac o sticlă cu benzină şi se lăuda cu acest lucru. Şi el obţinuse o notă mare la titularizare, însă nu s-a putut titulariza pentru că nu existau posturi libere, în schimb a lucrat ca suplinitor. Afecţiunea sa a ieşit la iveală când, într-o zi, a ajuns mai târziu la şcoală şi a considerat de cuviinţă să intre în unitate pe geam, pentru că poarta era închisă. „Mai avea obiceiul să meargă prin şcoală cu o carcasă de calculator sub braţ, pentru că, spunea el, acolo îşi ţinea toate informaţiile despre toată lumea. Avea acelaşi comportament obsesiv-compulsiv, simţea că era tot timpul urmărit”, a adăugat prof. Nicolae. Directoarea şcolii a făcut nenumărate note scrise la ISJ şi s-a mers pe procedurile existente în lege vizavi de comportamentul cadrului didactic: a primit un calificativ nesatisfăcător. La un moment dat s-a şi internat, iar după aceea n-a mai venit la şcoală. „Problema este că o persoană de genul lui poate să vină la concursul naţional, cu un aviz pe care-l obţine cu extraordinară uşurinţă, ia o notă mare, solicită şi primeşte un post, pentru că este dreptul lui, şi ajunge într-o şcoală”, a mai spus inspectorul şcolar.

Memoriu la Ministerul Educaţiei Naţionale

În contextul unei legislaţii permisive cu persoanele cu afecţiuni psihice ce lucrează în sistemul educaţional, reprezentanţii ISJ au înaintat un memoriu către Ministerul Educaţiei Naţionale pentru a semnala zecile de profesori cu afecţiuni psihice. „Nu sunt puţini cei care nu se află în cea mai bună formă psihică. Preocuparea noastră de doi ani de când am venit în fruntea ISJ, alături de Colegiul Psihologilor din România, a fost de a crea un cadru legal astfel încât cadrele didactice să fie evaluate de către colective de specialişti competenţi de două, trei sau ori de câte ori este nevoie pentru a-i ajuta pe colegii noştri profesori să treacă mai uşor peste momentele grele şi pentru a-i proteja pe elevi”, a declarat inspectorul general şcolar din cadrul ISJ, prof. Răducu Popescu. El a adăugat că are cunoştinţă despre cele două cadre didactice de la Grădiniţa nr. 3 din Mangalia şi că, în acest sens, a întreprins demersuri, alături de conducerea unităţii de învăţământ, astfel încât educatoarele să fie înlăturate de la catedră.



12