Profesorii care predau în zone defavorizate ar trebui să primească bani mai mulţi

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Potrivit UNICEF

Profesorii care predau în zone defavorizate ar trebui să primească bani mai mulţi

Social 10 Iulie 2014 / 00:00 722 accesări

Salariile profesorilor ar trebui negociate și să fie mai mari dacă predau în școli aflate în zone defavorizate, relevă concluziile unui studiu efectuat de către UNICEF și Institutul de Științe ale Educației, în cadrul campaniei "Hai la școală!". Studiul a fost derulat în 250 de școli frecventate de copii vulnerabili și a scos în evidență anumite necesități bugetare ale unităților de învățământ. "S-a constatat că o școală cu copii săraci are cheltuieli mai mici, că nu deține profesori cu experiență ce au salarii mai mari, dar cercetarea ne demonstrează că acest lucru nu ar trebui să se mai întâmple. Profesorii trebuie să fie plătiți și în funcție de rezultatele obținute de elevi, de saltul educațional pe care îl fac elevii, când profesorii se implică. Este mai greu să lucrezi cu copii cu probleme. Acum se produce o migrație a profesorilor spre școli cu copii buni, că pe același salariu muncesc mai puțin. Salariul unui profesor ar trebui să fie mai mare la o școală din zone defavorizate", a declarat miercuri Șerban Iosifescu, președintele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), cu ocazia prezentării rezultatelor studiului. Iosifescu a spus că studiul mai arată că salarizarea cadrelor didactice ar trebui să fie mai flexibilă și să existe posibilitatea negocierii salariului. "Profesorii buni trebuie aduși și în zonele cu probleme. Trebuie găsit un mecanism de piață, astfel încât să fie menținuți cei mai buni profesori și în zone cu probleme sociale. Performanța școlară depinde și de mediu. Datele arată că influența unui profesor asupra unui elev este de 53% în cazul în care acesta prezintă risc social și de numai 10% asupra copiilor proveniți din alte familii", a completat președintele ARACIP. Totodată, studiul UNICEF a arătat că finanțarea per-capita poate crește echitatea educațională și poate îmbunătăți rezultatele elevilor cu risc ridicat de abandon școlar. "Este nevoie de revizuirea formulei actuale de finanțare și includerea unor noi coeficienți de corecție care să asigure resursele adecvate școlilor cu un număr ridicat de elevi cu risc de excluziune. Finanțarea de bază trebuie să țină cont și de factori specifici elevilor, specifici școlilor și dezvoltării curriculare", a explicat Luminița Costache, specialist UNICEF pe domeniul educației și coordonator al studiului. Costache a adăugat că studiul evidențiază și necesitatea conceperii bugetului școlar în baza unor consultări cu comunitatea, respectiv părinți și elevi. O altă cerință a studiului este că școlile gimnaziale ar trebui să continue cu clasele învățământului obligatoriu, respectiv clasele a IX-a și a X-a, deoarece în mediul rural aceste clase nu mai sunt frecventate, liceele fiind la distanțe mai mari de domiciliul elevilor. Studiul UNICEF a fost realizat în 2013 și va mai cuprinde un an școlar, fiind parte a unui sistem regional care include cinci țări - Polonia, Bulgaria, Republica Moldova, România și Georgia.

Taguri articol


12