Profesorul nu este „şeful” elevului, ci îndrumătorul lui!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Recomandarea psihologului:

Profesorul nu este „şeful” elevului, ci îndrumătorul lui!

Educație 25 Octombrie 2017 / 09:46 1374 accesări

În şcolile româneşti, unde ar trebui să se promoveze sisteme de valori sănătoase şi să se construiască adevărate caractere, încă mai funcţionează educaţia punitivă, în care elevul este pedepsit pentru ceea ce nu ştie, nu valorificat pentru ceea ce ştie, este de părere cunoscutul psiholog Laura Maria Cojocaru.

Mai mult decât atât, specialistul consideră că majoritatea profesorilor admonestează mult prea uşor un elev atunci când este fluctuant în procesul educaţional şi îi cere, câteodată în mod exagerat, să performeze în fiecare moment. „Ca orice om, şi elevii au momente mai bune sau mai proaste, aşa cum şi profesorii trec prin diverse faze. Elevul ar trebui punctat pentru evoluţia sa generală, deoarece în educaţie vorbim despre continuitate, şi nu trebuie despre momente aleatorii. Elevul ar trebui notat pentru ceea ce ştie, nu pentru ceea ce nu ştie, deci ar trebui să existe o mai mare rigoare în notarea lui”, declară psihologul Laura Maria Cojocaru.

Înaltele foruri ale Uniunii Europene încurajează dictonul „Să venim cu drag la scoală!”, însă se pare că țara noastră face notă discrepantă. „Este mai mult decât evident că un elev încurajat, va deveni un elev care va aștepta cu drag ora respectivă, va învaţă mai cu spor, știind că profesorul a văzut și a apreciat eforturile lui. Ca o consecinţă a acestei strategii educaționale, elevul va dori să rămână văzut și apreciat în continuare, deoarece acea stare îl face să se simtă valoros și valorificat. Acest lucru se numește MOTIVAȚIE! Un elev care va fi tratat așa cum este el în realitate, o ființă umană care este la școală tocmai pentru că nu știe și are de învățat, se va simți în largul lui, va avea curajul să pună întrebări și să răspundă fără frică de a fi certat sau pedepsit cu o notă pentru că nu știe tot ce știe profesorul”, consideră psihologul.

Este evident pentru toată lumea că profesorul știe mai mult decât elevul, însă acesta nu este un motiv pentru a cauta de câte ori are ocazia momente în care să-i arate elevului acest lucru, cel puțin nu prin pedeapsă și prin veşnicul “ai greșit!”. “Noi, ca adulți, cum ne-am simți dacă șeful nostru, prietenul nostru, părinții noștri, partenerul nostru, persoane importante din viața noastră, ne-ar sublinia de fiecare dată “greşelile”, iar lucrurile bune le-ar trece cu vederea? Este fără doar și poate un sentiment de frustrare. Și cum ne putem aștepta că un copil care este în plină formare pentru viață să reacționeze pozitiv la astfel de atitudini?”, explică Laura Cojocaru.

Specialistul în psihologia copilului consideră că, dacă ne vom aștepta în continuare ca elevii să învețe de frică, nu ar mai trebui să mire pe nimeni că atitudinea lor față de școală și profesori este una de revoltă. „Bunul-simț instinctual pe care-l avem fiecare în interiorul nostru, le spune și lor că nu au nevoie să fie tratați ca niște “proşti care greşesc”, ci încurajați și tratați ca niște ființe umane cu suflet, care au nevoie de înțelegere, acceptare și iubire. Nu avem nevoie de un învățământ care construiește roboți pentru stocare de date sau “stick-uri de memorie cu picioare”. Pentru asta avem laptopuri, tablete, smartphone-uri etc. Avem nevoie de un învățământ care construiește OAMENI! Aveți curajul să cereți profesorilor să vă încurajeze, să vă aprecieze, să vă fie modele reale, pozitive, constructive!”, conchide psihologul Laura Maria Cojocaru.

Taguri articol


12