Profitul Google a crescut cu 36% în trimestrul al treilea, faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut, la 3 miliarde de dolari, iar veniturile companiei au urcat cu 12%, la 14,9 miliarde de dolari, datorită volumului mai mare de publicitate pe dispozitive mobile. Google a reuşit să compenseze scăderea preţurilor publicităţii pe gadgeturi mobile prin creşterea volumului de spoturi plătite. Compania a demonstrat altfel că poate monetiza serviciile de publicitate online, în contextul tranziţiei tot mai multor utilizatori către smartphone-uri şi tablete. Spoturile pe dispozitive mobile se vând la preţuri mai mici decât cele destinate PC-ului tradiţional.
Directorii Google cosideră că rezultatele reflectă o campanie lansată în luna iulie, prin care companiile sunt încurajate să plaseze spoturi şi pe smartphone-uri, şi pe PC-uri. Google are o cotă de aproximativ o treime din piaţa globală a publicităţii online, potrivit datelor eMarketer. Facebook ocupă locul al doilea, la mare distanţă, cu o cotă de numai 5%, dar a înregistrat, în ultimii doi ani, creşteri mai puternice decât Google. Rata de taxare a profitului Google a scăzut puternic în trimestrul al treilea, la 15%, faţă de 23% în perioada similară a anului trecut. Directorul financiar al companiei, Patrick Pichette, a declarat, într-o conferinţă cu investitorii, că rata de taxare a scăzut datorită distribuţiei geografice a profitului companiei, în SUA şi între subsidiarele din alte ţări.
În schimb, divizia producătoare de telefoane mobile Motorola Mobility, preluată de Google în luna mai a anului trecut, a continuat să înregistreze pierderi. Motorola a înregistrat o pierdere operaţională de 249 milioane de dolari, faţă de un rezultat negativ de 192 milioane de dolari în perioada corespunzătoare a anului trecut. Veniturile diviziei au scăzut totodată cu 34%, la 1,2 miliarde de dolari, în pofida lansării Moto X în august, primul smartphone asamblat în SUA.
PRODUSE CONTRAFĂCUTE Mediul online poate fi, însă, foarte periculos. Justiţia americană a acordat despăgubiri de 144,2 milioane de dolari grupului de lux Gucci şi a ordonat să îi fie transferate 155 de nume de domenii care vindeau pe internet contrafaceri ale produselor sale. Într-o hotărâre din 16 octombrie, judecătorul William P. Dimitrouleas de la Tribunalul Federal din Florida a interzis site-urilor incriminate orice fabricare, import, promovare, distribuţie, vânzare şi ofertă de vânzare a contrafacerilor care imită produsele celebrei case de modă italiene. Judecătorul a interzis acelor site-uri să folosească marca şi orice logo care vizează lăudarea frauduloasă a serviciilor şi produselor lor şi orice imitaţie a mărcii şi le-a ordonat să plătească casei Gucci despăgubiri totale de 144,2 milioane de dolari. Judecătorul a mai ordonat transferul imediat în proprietatea Gucci US a numelor de domeniu incriminate sau suspendarea lor definitivă. Hotărârea sa se aplică pentru toate acele site-uri. Cele mai multe dintre ele nu mai funcţionau de joi.
Gucci US a depus plângere, în luna mai, la acest tribunal din Florida împotriva a trei entităţi care administrează acele site-uri în numeroase ţări, menţionând recenta explozie a contrafacerilor pe internet. Toate aceste site-uri integrau numele Gucci în adresa lor, iar unele copiau campaniile publicitare ale grupului, imaginile produselor sale, logourile sale şi alte detalii preluate de pe site-urile oficiale ale casei Gucci. Unul dintre ele, care putea fi consultat joi, propunea poşete prezentate ca fiind produse de Gucci, la reduceri, cu preţul de 264 de dolari. Patrizio de Marco, preşedintele acestei case de lux, a felicitat decizia luată de tribunalul american.
Gucci, o casă de modă înfiinţată în 1921, face parte din grupul francez PPR, care şi-a schimbat denumirea în Kering. Produsele contrafăcute aduc în fiecare an pagube de câteva miliarde de dolari acestei case de lux, în ciuda confiscărilor şi a altor operaţiuni ale Poliţiei. În august, Poliţia italiană a anunţat confiscarea a 320.000 de poşete şi accesorii din piele contrafăcute, precum şi descoperirea unor false etichete Gucci şi Prada şi închiderea a 15 site-uri care vindeau articole de lux ilegale.