Pentru a-i impulsiona pe cetăţeni să îşi procure noi acte de identitate în locul celor care nu mai sînt valabile, Inspectoratul Naţional de Evidenţă a Persoanelor (INEP) şi Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR) au elaborat un plan de măsuri pentru identificarea celor care nu au solicitat eliberarea actelor de identitate în termenele prevăzute de lege, în perioada 20 octombrie - 6 decembrie 2009. Potrivit acestui Plan de măsuri, programul cu publicul al Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor (SPCLEP) Constanţa s-a modificat în perioada 21 octombrie - 6 decembrie, astfel că acestea sînt deschise acum între orele 08:00 şi 20:00, de luni pînă joi, între orele 08:00 şi 12:00 şi 16:00 - 20:00, pentru primiri documente. Restituirea documentelor se va realiza de luni pînă joi între orele 12:00 şi 16:00, iar vinerea, angajaţii serviciului vor primi documente între orele 08:00 şi 16:00 şi le vor putea restitui între orele 16:00 şi 20:00. În cadrul aceluiaşi plan de măsuri, SPCLEP Constanţa împreună cu lucrătorii din structurile de ordine publică vor identifica cetăţenii care nu au aceste documente şi îi vor invita să intre în legalitate cu acte de identitate.
Eliberarea unui nou act de identitate costă 11 lei (şapte lei cartea de identitate şi patru lei timbrul fiscal), în cazul unei cărţi de identitate provizorii costul este de 5 lei (1 leu cartea provizorie şi 4 lei timbrul fiscal), iar vizele de reşedinţă costă 4 lei (timbru fiscal). Taxele se achită la agenţiile fiscale ale SPITVBL Constanţa sau la agenţiile poştale. „În preajma perioadei alegerilor prezidenţiale, 21 - 22 noiembrie şi 5-6 decembrie, termenele de eliberare în cazul cărţilor de identitate (şi al celor provizorii) şi a vizelor de reşedinţă vor fi mai scurte, datorită unor măsuri suplimentare de intensificare a activităţii de evidenţă a persoanelor“, a declarat şeful SPCLEP, Dezideriu Dudaş. Potrivit prevederilor legale, cetăţenii au obligaţia de a cere eliberarea unui nou act de identitate în termen de 15 zile de la împlinirea a vîrstei de 14 ani sau cu cel puţin 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate al actului de identitate deţinut. În acelaşi termen, de 15 zile, de la schimbarea domiciliului, a numelui, de la pierderea sau deteriorarea actului de identitate, titularul sau reprezentantul legal al acestuia este obligat să solicite SPCLEP eliberarea unei noi cărţi de identitate, prezentînd (pentru Constanţa şi Cumpăna) documentele afişate la avizierul de la sediul SPCLEP Constanţa sau pe site-ul Primăriei Constanţa la Rubrica \"Acte necesare evidenţa populaţiei\", de unde se pot descărca online şi cererile de completare necesare. „Facem apel către toţi cetăţenii pentru a verifica periodic termenul de valabilitate al actelor de identitate, în vederea evitării situaţiilor neplăcute în care pot constata că, atunci cînd au nevoie, nu mai au actul de identitate valabil“, a mai spus Dudaş.