Programa şcolară total reformată nu va putea intra în vigoare din 2010-2011

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Societatea Academică Română:

Programa şcolară total reformată nu va putea intra în vigoare din 2010-2011

Social 03 Martie 2010 / 00:00 578 accesări

Societatea Academică Română (SAR) afirmă, într-un raport dat publicităţii ieri că programa şcolară total reformată, având în centru competenţele cheie, nu va putea intra în vigoare din anul şcolar 2010-2011, termen pentru care autorităţile şi-au luat angajamentul încă din toamna trecută. În raportul \"Ieşirea şcolii din mediocritate\" se arată că, deşi s-a discutat mult pe ideea \"reformării profunde\" a sistemului de educaţie, prin trecerea de la un învăţământ bazat pe transmiterea de informaţii la unul în care importantă este formarea de competenţe, nu s-a făcut nimic pentru a se lămuri ce înseamnă competenţele cheie. \"Chiar dacă soluţiile nu sunt simple, acest pas s-ar fi putut face de multă vreme. Cele 8 competenţe cheie au fost incluse toamna trecută în noua lege a educaţiei, dar ele fuseseră introduse deja de câţiva ani în programe. Din păcate, acest pas a fost făcut doar formal, ele nefiind legate cu restul elementelor din programă şi neexistând o definire clară a lor. Dacă nu se va schimba radical stilul de lucru al autorităţilor, unul în care dominante au fost tergiversările şi cârpelile de moment, situaţia va deveni şi mai haotică\", se afirmă în raport. O altă concluzie a raportului este aceea că a umbla la conţinuturile manualelor înainte de a rezolva cu detalierea competenţelor cheie înseamnă practic a pune căruţa înaintea cailor. \"Se tot vorbeşte acum, pe deplin justificat, despre decongestionarea programei şcolare; aceasta implică reducerea numărului de ore şi de discipline. O consecinţă va fi micşorarea volumului de materie predată. Dar cum se va decide ce va rămâne în final în manuale? Care sunt criteriile după care se face selecţia? În cazul tipului de învăţământ spre care se tinde principalul scop este ca elevul să dobândească la finalul studiilor anumite competenţe cheie care să poată fi evaluate. Cum rezolvi însă lucrurile când nu ştii foarte precis ce înseamnă fiecare competenţă?\", se întreabă autorii raportului. În acelaşi document se subliniază faptul că detalierea a trei dintre competenţele cheie este unul dintre elementele de bază ce pot duce la finalizarea reformei în învăţământul preuniversitar în ceea ce priveşte ştiinţele exacte. Celelalte elemente de bază ar ţine de ce anume trebuie să conţină manualele şi care ar trebui să fie metodologia de predare în noul context, se mai afirmă în raport. Mai concret, în predarea matematicii, fizicii si chimiei, accentul ar trebui pus pe reprezentările vizuale şi intuitive, nu pe formalizare şi abstractizare excesive. Raportul \"Ieşirea şcolii din mediocritate\" a fost redactat de către SAR în parteneriat cu Academia Română, Societatea de Ştiinţe Matematice, Societatea de Fizică din România, Societatea de Chimie din România şi Academia de Advocacy. Amintim că ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a declarat, pe 24 februarie, că schimbarea atât de necesară a manualelor va fi rezultatul unui nou curriculum şi că preconizează acest lucru pentru cel târziu anul şcolar 2011-2012.



12