Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a lansat, ieri, cu prilejul Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, un program Phare pentru informarea şi educarea consumatorului, prin înfiinţarea de puncte de informare în fiecare judeţ, printr-o campanie la nivel naţional. Proiectul se va desfăşura în 2009, cu titlul „Asistenţă în întărirea mişcării consumatoriste în România”, incluzînd o sesiune de pregătire pentru ONG-urile de consumatori, precum şi o campanie naţională de informare şi conştientizare a drepturilor pe care cetăţenii le au ca şi consumatori. Şeful echipei proiectului Phare, Malcolm Adams, a precizat care sînt cele patru componente cheie ale proiectului. Astfel, vor fi înfiinţate puncte de informare în fiecare din cele 42 de judeţe ale României, care vor fi localizate în cadrul Oficiilor Judeţene pentru Proţectia Consumatorului. „Aceste centre vor sprijini ANPC în activitatea de informare şi educare a consumatorilor, vor oferi gratuit informaţii consumatorilor, atît în mod preventiv, cît şi în cazul unei reclamaţii, vor oferi informaţii atît în format tipărit cît şi digital, consiliere din partea personalului ANPC”, a subliniat Malcolm Adams. Pe de altă parte, va fi îmbunătăţit accesul consumatorilor la justiţie. După modelul unui studiu privind sistemele de soluţionare extra-judiciară a disputelor existente în statele membre UE, va fi identificat şi dezvoltat un sistem similar adecvat României şi va fi pregătit un Ghid al Mediatorilor, potrivit expertului proiectului. La jumătatea anului, va fi derulată, pe o perioadă de cinci luni, o campanie naţională de informare şi conştientizare a consumatorilor, prin evaluarea nivelului prezent de informare a acestuia, creşterea gradului de conştientizare a consumatorilor în privinţa drepturilor lor, în privinţa protejării propriilor interese. Vor fi stabilite moduri de acţiune în cazul apariţiei unor probleme privind achiziţia de bunuri sau servicii. Un ultim obiectiv al proiectului se referă la instruirea reprezentanţilor ONG-urilor şi organizarea acestora într-un cadru unic, prin evaluarea nevoilor de instruire ale organizaţiilor care activează în domeniul protecţiei consumatorilor, prin elaborarea conţinutului sesiunilor de instruire, prin organizarea acestor sesiuni în diverse oraşe din România. Expertul în comunicare al proiectului Phare, Carole Bell, a făcut referire la cele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate - protecţie împotriva bunurilor şi serviciilor necorespunzătoare, dreptul la informaţie - oferirea de informatii corecte, protecţie împotriva publicităţii înşelătoare, dreptul de a alege liber - posibilitatea de a opta între diverse bunuri sau servicii, dreptul de a fi ascultat - consumatorii avînd dreptul de a fi reprezentaţi.