Peste 60 de televiziuni, radiouri, publicaţii şi site-uri de presă au început, de joi seară, o mişcare de protest fără precedent faţă de planurile autorităţilor maghiare de a introduce o taxă pe veniturile anuale din publicitate, care ar putea ajunge la 40%. După ce, miercuri, două dintre cele mai mari televiziuni din Ungaria, RTL şi TV2, şi-au oprit emisia, joi, în semn de protest faţă de planurile autorităţilor maghiare de a introduce această taxă pe veniturile anuale din publicitate, şi alte societăţi de media s-au alăturat acestei acţiuni, care s-a transformat într-un protest în masă în presa din Ungaria.
Peste 60 de televiziuni, radiouri, ziare şi site-uri de presă au protestat faţă de acest proiect elaborat de un membru al partidului de guvernământ din această ţară, Fidesz. Proiectul de lege prevede introducerea unei taxe, care ar putea ajunge la maximum 40% din veniturile anuale din publicitate, în cazul companiilor care au venituri de peste 61 de milioane de euro. Televiziunile şi radiourile şi-au întrerupt emisia timp de 15 minute joi seară, ziarele au apărut pe piaţă, vineri, cu primele pagini goale, iar site-urile acestor societăţi de media au publicat mesaje de protest. La acest protest şi-au dat mâna aproape toate societăţile importante de media care îşi desfăşoară activitatea pe piaţa din Ungaria.
”Noua taxă, care ar urma să intre în dezbaterea Parlamentului maghiar în septembrie, va paraliza şi va duce la faliment numeroase societăţii de media şi agenţii publicitare”, a declarat Zsolt Urban, reprezentant al sindicatului profesional MRSZ. Noua taxă se înscrie într-o strategie fiscală aplicată de actuala guvernare în sectoarele economice din Ungaria care sunt dominate de societăţi străine. După venirea la putere a premierului conservator Viktor Orban, în 2010, această strategie a fost deja aplicată în sectoare de activitate precum telecomunicaţiile, energia şi băncile. Conform lui Zsolt Urban, în nu mai puţin de câteva luni de la aplicarea acestei taxe, vor fi difuzate mai puţine programe TV şi de o calitate mai slabă, se vor desfăşura mai puţine concerte, festivaluri, expoziţii şi alte show-uri, care sunt de multe ori finanţate total sau cel puţin parţial din veniturile din publicitate. Preţurile biletelor la cinema vor creşte, vor fi mai puţine campanii dedicate unor cauze sociale importante, precum lupta împotriva cancerului la sân şi promovarea unei alimentaţii sănătoase, dar şi mai puţine locuri de muncă. Va fi publicitate mai puţină, însă la un preţ mai mare, şi mai puţin conţinut media local.