Prinşi între sărăcia economiei de tranziţie, explozia muncii la negru în porturi şi promisiunile actualilor guvernanţi privind îmbunătăţirea condiţiilor de lucru, sindicaliştii Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare (FNSP) au declanşat seria protestelor de stradă. Pînă la dezlănţuirea conflictelor de muncă şi a teribilelor greve generale, forţa sindicaliştilor din porturile Constanţa, Tulcea, Brăila şi Galaţi s-a abătut asupra Ministerului Transporturilor. Cu cuţitul la os, după ce şi acum mulţi trăiesc cu salarii mult sub media cîştigurilor din marile porturi europene, sindicaliştii FNSP au protestat în semn de nemulţumire faţă de refuzul repetat al ministrului Ludovic Orban de a ţine cont de părerea partenerilor sociali. Cei peste patru sute de portuari şi-au început, ieri, la ora 11.00, protestul în faţa sediului Ministerului Transporturilor, cerînd autorităţilor modificarea Ordonanţei 22/1999 privind organizarea muncii în porturi. Preşedintele FNSP Constanţa, Petre Costel, a declarat că lucrătorii portuari trebuie să facă faţă concurenţei neloiale de pe marile platforme, asta în pofida faptului că muncesc la foc continuu. Pe lîngă faptul că doresc înfiinţarea unei rezerve de forţă de muncă la nivelul Portului Constanţa, din care muncitorii să fie repartizaţi la toţi agenţii economici, portuarii vor să deţină carnete de muncă. „Prin repartizarea carnetelor de muncă, am putea pune o piedică importantă în calea muncii la negru. Această rezervă a forţei de muncă trebuie gestionată de autorităţile portuare, sindicate şi patronate. Totuşi, nu poţi ca la 18.000 de oameni să ai un singur controlor la nivelul autorităţilor portuare. Asta înseamnă că acesta nu-şi poate face treaba corect. Acest lucru ne dezavantajează foarte mult pe noi, cei care avem contracte colective pe perioadă nedeterminată, doarece nu putem negocia să fim salarizaţi corespunzător”, a declarat Petre Costel.
Sindicatele vor agenţie de muncă în port, Orban se opune
Cu toate că sindicaliştii au explicat că agenţia va avea la bază un model european, care să plătească pînă la 600 de lei lunar salariaţilor care în anumite perioade nu au activitate, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat că nu poate fi de acord cu înfiinţarea unei agenţii care să deţină monopolul plasării forţei de muncă pentru operatorii din porturi. „Principala revendicare a portuarilor este înfiinţarea unei agenţii unice pentru operatorii portuari, care să asigure plata salariilor, în perioada în care nu se lucrează, la un nivel de 60-65%. Sursele de finanţare ar urma să provină din taxarea operatorilor portuari cu un procent din cifra de afaceri”, a explicat Orban. Demnitarul a adăugat că intenţia sindicaliştilor care protestează este aceea de a subordona toată „masa de angajaţi” de pe platformele portuare. Ministrul a precizat că se va întîlni cu reprezentanţii sindicatului, după ce aceştia au avut în prealabil o întrevedere cu secretarul de stat Septimiu Buzaşu. „M-am consultat în acest sens cu Ministerul Muncii şi Familiei şi cu Administraţia Porturilor. Este adevărat că fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Alexandros Galiaţatos, a semnat cu sindicatele operatorilor portuari un protocol înainte de a fi eu ministru, în care se stabilea şi înfiinţarea acestei agenţii. Mişcarea de protest este cam ciudată şi nemotivată”, a precizat Orban. După ce au protestat cu goarne colorate, steguleţe şi au bătut aerul cu pumnii, sindicaliştii au depus un memoriu cu revendicările lor şi la Parlament. Astfel, portuarii au obţinut promisiunea unei amînări de două săptămîni a discutării HG 86/2007 în Senat, timp în care liderii trebuie să facă propuneri de înfiinţare a unei agenţii de muncă în porturi.