În timp ce toată propaganda de dreapta ţipă în gura mare că România trebuie să ţină cu dinţii de Vest, stânga lui Dragnea îşi întoarce privirea şi spre Est. Ademeniţi cu zeci şi sute de milioane de dolari, celor din coaliţia de guvernare le sclipesc în ochi banii chinezilor. Nu ar fi prima oară când cei din Republica Chineză încearcă să intre cu afacerile în Europa prin România. Până acum nu s-a concretizat nimic. Acum, pentru a arăta că sunt foarte serioşi, chinezii au trimis în România o armată de oameni de afaceri, conduşi chiar de liderul Partidului Comunist din China, Liu Yiunshan. După o discuţie în prealabil cu liderul PSD, Liviu Dragnea, şi preşedintele ALDE, Călin Popescu-Tăriceanu, delegaţia din China s-a oprit, sâmbătă, la Constanţa, fiind primită de liderii administrației locale şi judeţene. „A fost o întâlnire foarte importantă cu conducerea Partidului Comunist din China, benefică privitor la investițiile pe care le pot face companiile chinezești în județul Constanța. Sperăm ca în următoarea perioadă să avem cât mai mulți investitori la noi în județ. S-a discutat despre colaborarea dintre cele două state, precum și despre posibilitatea implementării unor proiecte viitoare pe termen lung în județul Constanța, precum ar fi infrastructura, mediul și Portul Constanța! A fost o discuție oficială, nu punctuală, pe bani ca să fiu exact. (…) Presupun că da (750 de miliarde de dolari - n.r.)… Dar este și ideea de a reface Drumul Mătăsii, de care se discută de ani de zile și care o să treacă prin România”, a spus președintele Consiliului Județean Constanța, Marius-Horia Țuțuianu.
CONSTANŢA FACE CU OCHIUL
Tot în cursul zilei de sâmbătă, delegația oficială a părții chineze a avut o întâlnire privată cu liderii social democrați constănțeni, întâlnire la care au participat inclusiv președintele PSD Constanța, Felix Stroe, primarul municipiului Constanţa, Decebal Făgădău, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Horia Ţuţuianu, şi ministrul Turismului, Mircea Dobre. De asemenea, la întâlnire a fost prezent și prefectul județului Constanța, Ioan Albu. Cu această ocazie, Felix Stroe, a declarat: „Este o zi-reper, care va avea urmări economice, rodnice în orașul Constanța, care este o poartă de intrare în România. Am putea să dezvoltăm aici un parc industrial cu companii de renume din China, lideri mondiali pe piața de profil”. Referitor la oportunitățile pe care le oferă zona Mării Negre, E.S. Liu Yunshan a precizat: „Orașul Constanța, dar și județul au o istorie bogată și veche de relații profunde de prietenie cu poporul chinez. Mulți lideri din țara mea, dar și oameni de afaceri au speranța să dezvolte relațiile economice în această zonă, cum ar fi, spre exemplu, activitatea de operare în Portul Constanța. În perioada următoare, mai multe delegații din R.P. Chineză vor vizita Constanța cu interesul de a găsi oportunități de a investi aici”.
SE REFACE DRUMUL MĂTĂSII?
Ideea de a reface anticul Drum al Mătăsii a apărut în 2013, iar Banca de Dezvoltare a Chinei anunța în luna mai a acestui an că este pregătită să deblocheze nu mai puţin de 870 de miliarde de dolari pentru 900 de proiecte ce vizează Drumul Mătăsii. Anunțul oficial a fost făcut pe 14 mai, de președintele Chinei, Xi Jinping, perfect strategic, în timpul unei conferinţe la care au participat lideri din 29 de ţări, printre care Vladimir Putin şi Recep Erdogan. Relaţiile de cooperare economică România - China au fost abordate și joi, în cadrul întrevederii derulate la Palatul Victoria între premierul Mihai Tudose și Liu Yunshan, în cadrul căreia au fost abordate oportunitățile de colaborare, Tudose arătând că România este interesată să beneficieze de experiența Chinei în domeniul transporturilor și să atragă investiții, de partea cealaltă Liu Yunshan subliniind că Beijingul își propune să investească peste hotare 750 miliarde USD în următorii cinci ani. De asemenea, s-a discutat în cadrul întrevederii de la Palatul Victoria despre posibilitatea înființării unei curse aeriene directe București - Beijing și potențialul Portului Constanța de a funcționa ca hub comercial important între Asia și Europa. Sintagma „Drumul Mătăsii” se aplică legăturilor comerciale dintre China și Occident, dar noţiunea a fost folosită pentru prima dată (şi impusă în discursul public) de geograful și geologul german Ferdinand von Richthofen, în cartea sa despre China, din anul 1877. Un lucru e cert: nu a existat un singur Drum al Mătăsii, ci o reţea vastă de drumuri ce avea drept scop promovarea comerţului. Cu timpul, aceste drumuri aveau să deschidă calea spre cunoaşterea Chinei și nu numai, de aici și disperarea Beijingului de a se impune atât geopolitic, cât și comercial.
După o călătorie de 18 zile în care a parcurs 12.000 de kilometri, primul tren de marfă care a legat direct China de Marea Britanie a ajuns pe 19 ianuarie a.c. la Londra, călătoria fiind ultima expresie a dorinței Chinei de a întări legăturile comerciale cu Europa Occidentală, prin renașterea vechii rute comerciale Drumul Mătăsii. Londra este al 15-lea oraș deservit de acest nou serviciu de transport feroviar propus de compania de stat China Railway Corporation, care este promovat ca fiind mai ieftin decât transportul aerian și mai rapid decât transportul maritim. Drumul Mătăsii este un plan extrem de ambiţios, propunând construirea de drumuri, căi ferate, porturi, conducte şi alte elemente de infrastructură care să lege China de Asia Centrală, Europa şi Africa pe mare şi pe uscat.